Kremete havregrøt med kokosmelk
Librakuren:

Start gjerne dagen med en skål med havregrøt.

© Mats Widén

Alt du trenger å vite om Librakuren

Et kosthold som er tilpasset hele familien!

Librakuren er basert på et kosthold som er tilpasset hele familien. Konseptet består av små og næringsrike måltider fem ganger daglig, i tillegg til at du skal mosjonere mer.

Libra er et vektkonsept som opprinnelig ble grunnlagt i 1981 av Laila Hægh og Wenche Bøysen. Konseptet er basert på prinsippet om å spise helt vanlig mat, som er riktig sammensatt, og at man spiser ofte og lite i stedet for sjeldne, store måltider. 

Siden starten har tusenvis av mennesker fått hjelp til å nå trivselsvekten med Librakuren. I og med at den legger vekt på vanlig mat, er det enkelt å følge vektkonseptet i hverdagen. Prinsippet går ut på at du spiser moderate mengder karbohydrater og fett, og legger vekt på fiberrik mat og proteiner.

Libra har bygget et nettverk med kursledere rundt i landet, og i tillegg drives også veiledning på nettet. Hos kurslederne kan du få personlig støtte og veiledning, både i form av ordinære kursmøter og på e-post, og til og med på skype etter avtale.


Her er noen forslag til måltider:

Frokost:

Start dagen med en frokost som gjør at kroppen får opp forbrenningen. 

Du kan for eksempel spise knekkebrød, klibrød eller brød som er grovt og fiberrikt. Velg pålegg som er magert og proteinrikt, eksempelvis mager ost, hamburgerrygg, tunfisk, kalkunskinke eller makrell i tomat, og bruk rikelig med grønnsaker som slangeagurk, paprika, tomat eller salat over pålegget. Kokt egg, havregrøt eller lettyoghurt (uten sukker) med litt bær er også bra. 

Og til frokosten drikker du vann, juice uten sukker, sukkerfri kaffe eller te.

Mellommåltider:

Ifølge Libra bør du spise fem måltider daglig. Det betyr at du bør legge inn et mellommåltid mellom frokost og lunsj, og mellom lunsj og middag. Et godt mellommåltid er eksempelvis knekkebrød med proteinrikt pålegg eller yoghurt med usøtet kornblanding. 

Et godt tips er å ha med seg ekstra matpakke og en flaske vann dersom man er steder der man ikke har mat tilgjengelig.

Lunsjer og middager:

Omelett med cottage cheese og vårløk, kalkunkarbonader, ratatouille (grønnsaksblanding), pannekaker av sammalt mel med spinatfyll og tomatsalsa, grønnsakspanne med egg og lakserøre (røkelaks blandet med kesam, vårløk, ett beger Philadelphia light og pepper). 

Kanskje er du også interessert i...