Årsak til benskjørhet: Symptomer på benskjørhet, trening og kosthold.
Årsak til benskjørhet:

Benskjørhet, også kalt osteoporose, er i høy grad arvelig betinget. Men du kan gjøre flere ting selv for å forebygge.

© Getty Images

Alt du trenger å vite om benskjørhet

Benskjørhet rammer hver tredje kvinne og du merker det ikke før du får et benbrudd.

6. juni 2017 av Gitte Høj

Selv om du ikke merker noe før du får et benbrudd, er det mye du kan gjøre for å forebygge at det skjer.  

Vi har tatt en prat med Pia Eiken, overlege og spesialist i indremedisin og endo­krinologi, som omfatter benskjørhet, på Nordsjællands Hospital. Hun er også klinisk forskningslektor ved Københavns Universitet, ved Institut for Klinisk Medicin.


1. Hva kjennetegner et sunt og sterkt skjelett?

– Sunne ben brekker ikke hvis du faller på et stuegulv. Altså når du faller på flat mark, sier overlege Pia Eiken.

2. Hvorfor risikerer jeg som 40+ at skjelettet blir usunt eller skjørt?

– Det er det mange årsaker til. Både arvelige og miljømes­sige. Benskjørhet, også kalt osteoporose, er i høy grad arvelig betinget. Hvis din mor eller far har benskjørhet, eller for eksempel har brukket hoften etter fall på plant underlag, er det en risikofaktor. Det finnes ingen brukbare genetiske tester som kan si noe av betydning om risikoen for å bli benskjør.

Det er imidlertid funnet en hel del gener som forekommer hyppigere hos pasienter med benskjørhet, men de forklarer bare en liten del av arveligheten.

Utover dette topper skjelettmengden seg når du er omkring 30 år. Da har du oppnådd din maksimale benmasse, og skjelettet inneholder da omtrent 1200 gram kalk.

Skjelettet skiftes ut hvert 10. år for å holde seg så sterkt som mulig. Det tilsvarer omtrent 10 prosent utskiftning i året – hele livet. I hele din voksne alder fortsetter altså denne utskiftningen.

Men når du er omkring 30 år, begynner du også å miste cirka en prosent av benmassen i året. Bentapet øker i forbindelse med overgangsalderen.

Samtidig er det en rekke faktorer som kan fremskynde prosessen. Det gjelder hvis du gikk tidlig inn i overgangsalderen, hvilket vil si før du fylte 45 år, hvis du røyker, er undervektig, ikke trener eller mangler D-vitamin og kalk.

3. Hvorfor er overgangsalderen en utfordring for skjelettet?

– Når nivået av østrogen faller, øker tapet av benmasse. Du kan som kvinne miste inntil seks prosent av benmassen årlig i årene umiddelbart etter at du går inn i overgangsalderen, fordi eggstokkene ikke lenger produserer kjønnshormoner som østrogen og progesteron.

Til gjengjeld bremser bentapet opp når du er ferdig med overgangsalderen. Fra da av mister du cirka en prosent i året.

4. Hvor mange av oss 40+-kvinner rammes av benskjørhet?

– Cirka hver tredje kvinne brekker et ben på grunn av benskjørhet. Det kan skje allerede fra 50-årsalderen, men typisk fra 60- og 70-års-alderen.

5. Jeg har bare hørt om kvinner med benskjørhet. Kan det stemme?

– Menn kan også bli benskjøre. Det rammer typisk omtrent hver åttende mann.

6. Hvordan vet jeg om jeg selv er i risikosonen?

– Der finnes en rekke faktorer som øker risikoen, og som bør føre til at du tidligst etter at du fyller 50 år får tatt en såkalt måling av ben­tettheten, en DXA-skanning.

Arvelig disposisjon er en mulig faktor, men det er også en del andre. For eksempel tidligere benbrudd ved mindre uhell eller spontane brudd.

Hvis du går inn i overgangs­alderen før du fyller 45 år, kan du overveie hormonbehand­ling for å ta godt vare på knoklene dine.

Andre ­faktorer er lav fysisk aktivitet, lavt inntak av kalsium og vitamin D, at du røyker, at du har et høyt alkoholforbruk og behand­ling i lengre tid med binyrebarkhormonet prednison.

Andre risikosykdommer er høyt stoffskifte, nyresykdommer og visse bindevevs- og blodsykdommer.

7. Jeg har lest at jeg sparer i «knokkelbanken» så lenge jeg er ung. Hva vil det si?

– Det henger sammen med at du bygger din benmasse frem til slutten av 20-årene. Din op­psparing avhenger av hvor sunt du har levd som barn og ung.

8. Hva gjør jeg hvis jeg ikke har spart opp noe særlig?

– Da starter den sunne livsstilen nå. Spis sunt og variert, beveg deg daglig, og kutt ut sigarettene. Tobakk inneholder stoffer som skader cellene som bygger opp skjelettet. Det reduserer tettheten i knoklene og dermed også din benstyrke. Dessuten kommer du tidligere i overgangsalderen hvis du røyker.

9. Hva er symptomene på ben­skjørhet?

– Dessverre er det ingen symptomer før du brekker et ben. Det er derfor det er helt avgjørende at du kjenner de ulike risikofaktorene.

10. Kan jeg unngå at det rammer meg?

– Du kan i hvert fall gjøre en del for å forebygge.

For det første: Beveg deg og vær aktiv. Et skjelett som ikke utfordres av bevegelse, mister styrken sin. De beste aktiviteter for å styrke skjelettet, er å utsette det for trykk eller støt.

På kostsiden er det godt å vite at kalk er byggestenen i skjelettet. Derfor er det avgjørende at skjelettet hele tiden får tilført tilstrekkelig med kalk.

En voksen person som spiser en sunn, balansert kost, får cirka 800 mg kalsium om dagen, hvilket tilsvarer den anbefalte dags­dosen.

Blir ikke dagsbehovet dekket, bør du ta et kalktilskudd. Utover det forebygger og behandler du benskjørhet med sol og D-vitamin, men de færreste spiser nok fet fisk til å dekke kroppens behov.

Derfor kan de fleste med fordel supplere med et kosttilskudd med D-vitamin. K2-vitamin medvirker også til en normal benbygning og en normal muskelfunksjon.

11. Kan jeg stoppe benskjørhet?

– Medisinsk behandling kan stoppe utviklingen av sykdommen, men utover det er en skjelettvennlig livsstil en svært vesentlig del av behandlingen, sier overlege Pia Eiken. 

Kanskje er du også interessert i...