symptomer oppblåst mage, fordøyelse, tarmproblemer
© Getty

Aldri mer oppblåst mage!

Det rykker i magen, tarmene blåser seg opp, og du eser på den ubehagelige måten. Problemer med mage, tarm og fordøyelse er utbredt blant kvinner, særlig etter passerte 40 år. Les hvorfor og hva du kan gjøre!

Hva er det?

Fordøyelsen er et av de viktigste organene i kroppen. Den spalter, nedbryter, omgjør og opptar alle næringsstoffene du inntar, og uten fordøyelsen kan ikke kroppen restituere, regenerere eller vedlikeholde seg selv. Akkurat som andre deler av kroppen trenger pleie, må du også passe på fordøyelsen, for den fungerer ikke bare av seg selv. Fordøyelsen må få tilført de riktige substansene. For eksempel melkesyrebakterier, fiber og sunne fettsyrer.

Les også: Gode yogaøvelser for fordøyelsen!

Hvor skjer det?

Fordøyelsen er et meget komplekst system som begynner ved munnen og slutter ved endetarmen. I tillegg kommer noen såkalte kjertler, som bukspyttkjertelen som bidrar med fordøyelsesenzymer. De inngår i de mange prosessene som foregår i mage-tarm-kanalen. Det som ikke kan benyttes av og i kroppen, skilles ut som avfall med urin eller avføring.

Hvordan fungerer det?

Når maten kommer inn i munnen, tygger du den og alt blandes med spytt som inneholder enzymer. Herfra begynner spaltningen – nedbrytningen – av karbohydrater. I magesekken blandes maten med magesaft, og i magesekken spaltes proteinstoffer fra maten til mindre deler. Fra magesekken føres maten ut i tolvfingertarmen og derfra videre ned i resten av tynntarmen. Her nedbrytes alle næringsstoffer til så små deler at de kan tas opp via tynntarmsveggen og komme inn i kroppen og gjøre nytte for seg. Fra tynntarmen føres restene over i tykktarmen, og en av dens viktigste oppgaver er å absorbere væske fra matrestene tilbake i kroppen. Det resterende, som nå har en litt fastere form, utskilles som avføring. Bevegelsen ned gjennom fordøyelseskanalen skjer ved hjelp av såkalte peristaltiske bevegelser utløst av muskulatur i veggen av fordøyelseskanalen. Fordøyelsesenzymer, bakterier og tarmsafter – som hjelper til med å gjøre tarminnholdet flytende, og som er produsert av kjertelceller i tarmveggene – er svært viktige faktorer i den samlede fordøyelsesprosessen. Det er ofte her utfordringene oppstår på grunn av ulike ubalanser. 

Les også: Denne maten gir deg bedre fordøyelse og immunforsvar!

Oppblåst mage, fordøyelse
© Getty

Når forandrer fordøyelsen seg?

Livet igjennom skjer det små endringer i fordøyelsen. Forandrer du på hva du spiser, vil du også endre sammensetningen av bakteriene i tarmene dine. Det er ofte i overgangsalderen at de største endringene skjer. Det skyldes en reduksjon i kjønnshormonene, som har en fremmende effekt på alle arbeidsprosesser i fordøyelsen. Mange opplever utfordringer med fordøyelsen i denne perioden. Typiske utfordringer er for mye eller for lite magesyre, galleproblematikk, oppblåsthet og problemer med avføringen.

Les også: Få tarmfloraen i balanse og bli kvitt mageplager!

Hva kan jeg gjøre selv?

Vær nøye med mosjon. Det betyr indirekte «trening av tarmene», og dermed fremmes tarmbevegelsene. Væske bidrar til å gjøre tarminnholdet mer flytende, så næringsstoffene kan frigjøres bedre. Og tar du regelmessig melkesyrebakterier medvirker det til at det skapes en balanse mellom de gode og de mindre gode bakteriene i tarmene. Kostfiber er bra, fordi de ufordøyelige karbohydratene er mat for melkesyrebakteriene og stimulerer samtidig til å føre tarminnholdet ned gjennom systemet. Mørke grønnsaker og kål inneholder mye kostfiber og har samtidig et høyt innhold av bitterstoffer som stimulerer dannelsen og frigjøringen av fordøyelsesenzymer. Mens fargestoffene i farget frukt og grønnsaker kan bidra til å redusere oksidativt stress på cellene, noe som betyr at cellene ikke skades og nedbrytes for tidlig. Til slutt er det smart å passe på å sove nok og slappe av. Da får du nok ro til at fordøyelsen kan gjøre jobben sin.

Les også: 7 grep som hjelper deg å redusere betennelse i magen!

Eksperten:
Eksperten:

Søs Wollesen er lege på Akutten på Slagelse Sygehus, foredragsholder og forfatter av helsebøker som «Sund mave sådan!» og «Alternativ behandling».

Forskningsnytt

Ubalanse i magen = ubalanse i hjernen

Tarmfloraen din er et lite lokalsamfunn hvor de gode innbyggerne holder de onde i sjakk. Er det for få av de gode, går det rett og slett galt. Da er det nemlig mulig for tarmbakterienes avfallsstoffer å trenge ut i blodbanene og inn i hjernen. Immunforsvarets våpen mot de potensielt farlige fremmede, er en betennelse som kan bringe hjernen helt ut av funksjon og utløse angst, ADHD eller depresjon. Det er hypotesen om den såkalte tarm-hjerne-aksen, som akkurat nå sjekkes ut av psykiatere og nevrobiologer over hele verden.

Flere studier er allerede avsluttet, og resultatene tyder altså på at tarmen har en avgjørende betydning for hvordan du har det fysisk og mentalt. En ubalanse i tarmfloraen – kaldt dysbiose – kan få tarmveggen til å lekke tarmbakterienes skadelige stoffer, så de flyter ut i kroppen.

Tarmfloraen påvirker etter alt å dømme det serotonine nervesystem, som er sentral i depresjon. Derfor er en av hypotesene at en transplantasjon i form av kapsler (med avføring fra sunne mennesker med sunn tarmflora) kan hjelpe både pasienter med stressutløste tarmproblemer og depressive og engstelige pasienter. 

Kilde: Dagensmedicin.dk

Kanskje er du også interessert i...