Sunn hverdagsmiddag
Sunn hverdag

Det er ikke så mye som skal til for å klare å lage sunne og gode middager hver dag.

© Getty

8 enkle tips for deg som vil spise sunnere i hverdagen

Med disse enkle grepene blir det lettere å ha et sunnere kosthold – hele året.

1. august 2017 av Katrine Ellefsen

Nordmenn blir stadig mer opptatt av å spise sunt. En undersøkelse gjennomført av Kiwi og TNS, viser at hele tre av fire synes det er viktig å ha et sunt kosthold. 

Men, det å komme hjem sliten etter jobb og være nødt til å lage middag, kan være både stressende og krevende. Man mister motivasjon, tyr til enkle løsninger som ferdigmat og lager de samme rettene om og om igjen. Klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør deler sine beste tips på hvordan man enkelt kan klare å lage sunne middager hver dag!

1. Les oppskrifter

Det er viktig å bli inspirert og motivert om man skal klare å lage sunne og varierte hverdagsmiddager.
– Jeg forstår at ikke alle kan lese kokebøker hver dag, men det er lurt å finne litt tid til å gjøre det. Gjør det på bussen på vei hjem. Istedenfor å lese en bok eller et magasin, kan man heller prøve å finne et par oppskrifter man ha lyst til å lage, sier Sundfør.

Hun forteller videre at det kan være lurt å ta med seg oppskriftsheftene dagligvarebutikker ofte har. Plukk ut to til tre oppskrifter, og bestem deg for å faktisk lage dem.

2. Skriv ned oppskrifter

Skriv ned alt av oppskrifter du liker. Har man de samlet er det lett å ta det frem senere, når man trenger litt inspirasjon.
– Det er mange forskjellige måter å lagre oppskriftene på. Du kan ha et album på telefonen med bilder av maten du har lagd, skrive dem ned i en bok, eller klippe ut fra for eksempel oppskriftshefter, sier Sundfør.

3. Kutt ned på handleturene

Prøv å handle en til to dager i uken. For mange kan det virke veldig utfordrende, men dette sparer du mye tid på.
– Lag en standard handleliste med det du trenger til fem retter. Denne kan du forandre på senere, ved å for eksempel bytte ut to av oppskriftene etter hvert.
Gjør du dette slipper du å lage en ny handleliste hver eneste uke. Det kan også være lurt å droppe oppskrifter som krever at du hele tiden må i spesialbutikker.

4. Planlegg

Det verste man kan gjøre er å komme hjem fra jobb uten å ane hva du skal lage til middag. Planlegg middag minst én dag i forkant. Ikke planlegg for hele uken, det blir for vanskelig. Har du på forhånd bestemt hva du skal lage, og har handlet inn det du trenger, er det ikke noe problem å lage god og sunn middag fra bunnen av.

Et tips er at du for eksempel på søndager lager en rett i en gryte eller form, og lager dobbelt. Dette varmer du enkelt opp dagen etter, og det kommer du til å takke deg selv for når du kommer hjem på mandagen!

5. Ha faste retter

Bestem faste retter du skal spise på de forskjellige ukedagene. Det kan være at på mandager skal du lage vegetarmat, tirsdag fisk, kjøttrett på onsdag og så videre. Har man faste middagsrutiner er det lettere å finne ut hva man skal lage, for da er det mindre å velge mellom. 

Sundfør mener at dette også er en fin måte å få barna til å spise fisk på.
– Har du bestemt at dere skal spise fisk på tirsdager, kan du spørre barna hva de vil ha til fisken. Da får de være med å bestemme, uten at det blir pannekaker til middag. At de får være med å velge, gjør det også morsommere for dem å spise.

6. Spis mer grønnsaker

Å spise grønnsaker til hver middag er et veldig fint mål i ha i 2017. Her kan man også eksperimentere mye. Ovnsbak grønnsaker, istedenfor å alltid koke dem. Ta frem stavmikseren og lag puré av blomkålen. Det tar kanskje to minutter ekstra, men det gjør middagen mye mer spennende. 

Sundfør forteller også at man burde bli flinkere til å bruke friske urter som basilikum og persille. Dette gir rettene ny og bedre smak.

7. Forandre på oppskrifter

– Mange har de samme ti rettene man lager om og om igjen. Her kan man prøve å tenke hvordan man kan gjøre retten litt sunnere, sier Sundfør.
Her burde man ikke tenke for ambisiøst, for da er det lett å falle av. Gjør bare noen små endringer på retter du ofte lager. Det kan være at du bruker karbonadedeig, istedenfor kjøttdeig. Bruk fullkornspasta, og ikke den vanlige typen. Stek laksen istedenfor å koke den.

– Begynn med å forandre på én rett, så kan du forandre på flere etter hvert. Dette lærer du av, og blir du fornøyd får du motivasjon til å prøve noe nytt til en annen rett, sier hun. 

8. Prøv noe helt nytt

Sundfør forteller at noe som fungerte bra for henne når hun trengte inspirasjon til sunne hverdagsmiddager, var at hun og mannen lagde helt nye retter til hverandre annen hver lørdag. Dette er en fin måte familien kan oppdage nye retter som kan brukes senere. Her er det lurt å ikke tenke for fancy, men det skal være sunt, og noe man enkelt kan lage til hverdag senere. 

Kanskje er du også interessert i...