© Getty Images

7 steg til mindre magevondt

Spiser du riktig? 7 små justeringer i matveien kan gi deg mye bedre tarmhelse, mener dr. Fedon Lindberg.

8. september 2015 av Tone Solberg

En rekke plager, fra dårlig immunforsvar til depresjon og utmattelsessyndrom kan skyldes svikt i mage- og tarmfunksjonen.

Her er syv enkle steg mot en bedre helse:

1. Sørg for et stort innslag av rå (eller minimalt oppvarmet) plantemat i kostholdet: ca. 60 prosent av det du spiser i løpet av en dag bør være rå eller lett kokt/dampet mat.

 

2. For å redusere inntaket av miljøgifter bør du velge økologisk, i hvert fall når det gjelder en del frukt og grønnsaker, melk og kjøtt.

«Verstinger» i forhold til rester av sprøytemidler er jordbær, moreller, fersken/nektariner, tomater, gulrøtter, spinat, stangselleri, potet og alle paprikatyper. Derimot er det ikke nøye om løk, vannmelon, brokkoli og kål er økologisk dyrket.

Lyst til å prøve noe nytt? 7 deilige retter med kål

 

3. Tygg maten godt. Det er i munnen fordøyelsen begynner. Gi deg god tid til å spise. Når du spiser under stress, fordøyes ikke maten skikkelig. Hurtigspising fører lett til at du spiser mer enn du trenger. Det tar tyve minutter før hjernen oppfatter metthetsfølelsen.

 

4. Bli undersøkt for matintoleranser, lekk tarm og eventuelle andre feil i fordøyelsesprosessen hvis du har fordøyelsesproblemer.

 

5. Irritabel tarm er en lidelse som også påvirkes mye av psyken – og omvendt. Stressmestring og nok søvn er viktige nøkkelord.

 

6. Velg et kosthold som ikke fremmer fremvekst av sopp (candida). Den elsker sukker og stivelse.  

Glad i det søte? 7 sunnere alternativer til sukker  

 

7. Utelukk at du har infeksjon med magesårbakterie, og få behandling hvis du er infisert.

 

Kanskje er du også interessert i...