ned i vekt ute å telle kalorier, tips til vektnedgang, gode vaner
Gå ned i vekt uten å telle kalorier!

Nye vaner i hverdagen kan gjøre stor forskjell!

© Getty Images

6 vaner for økt vektnedgang!

Hver morgen er en ny start for deg som gjerne vil gå ned i vekt. Glem dagen i går og prøv å flette inn disse nye vanene! Og det handler ikke om å telle kalorier!

16. november 2017 av Gitte Høj, Åshild Breian

1. Sov fra snacksen

En god natts søvn er en avgjørende brikke i en vektstrategi. God nattesøvn senker nemlig appetitten og trangen til søtt og salt.

Les også: Slik spiser du deg trøtt!

2. Hello sunshine!

Er det en av de morgenene hvor solen titter frem? Skynd deg ut og sug lyset til deg! Morgensolen inneholder høye nivåer av blått lys som har sterk innvirkning på døgnrytmen og gjør det dermed enklere for deg å sove godt om natten. 

sollys gir bedre søvn
Sol i hjertet, sol i sinnet:

Sollys om dagen gjør søvnen bedre om natten!

© Getty Images

3. Unngå stress

Ta det med ro et par minutter før du skal spise. Sitt stille og fokuser på pusten. Det er nemlig med på å roe deg ned. Stress er en av årsakene til overspising. Stress øker også produksjonen av stresshormonet kortisol som gjør det vanskeligere for deg å gå ned i vekt. Fra nå av spiser du maten din i fred og ro og med full oppmerksomhet.

4. Farvel til fire hjul

Dropp bilen på vei til og fra jobben eller butikken og velg aktiv transport i stedet. Og husk at hver eneste anstrengelse utgjør en forskjell. Bare det at du går til bussen eller toget vil senke din BMI. 

sykling som trening, lavere BMI
Ut på tur:

Ta sykkelen eller beina fatt, det vil merkes på formen!

© Getty Images

5. Morgen-proteiner

Proteiner bør ikke bare stå på menyen til middag. De er også geniale om morgenen. Det tar lengre tid å fordøye dem og gjør at du følger deg mett lengre. Noe som igjen betyr at du lettere kan tøyle lysten til å småspise i løpet av dagen.

Les også: Proteinrundstykker for deg som vil ned i vekt!

6. Aktiv i frisk luft

Kan du på noen som helst måte finne krefter til å slepe deg selv ut på en løpetur (eller en rask gåtur) før arbeidsdagen begynner, så øker det lysten til å spise sunt resten av dagen. 

Kilde: Prevention.com

Les også: Berit Nordstrands beste tips til en sunnere og yngre kropp!

Kanskje er du også interessert i...