© Getty Images

6 matvarer som holder kroppen din sunn og frisk

Spiser du disse matvarene?

6. juli 2017 av Marie Alkestrup | Costume.dk

Selv om vi sverger til god hudpleie og daglige rutiner for å få fin hud og et friskt utseende, kommer vi ikke utenom at kostholdet er minst like viktig.

Både sukker, karbohydrater og melkeprodukter kan ha uheldige innvirkninger på hudens utseende – fordi de bryter ned hudens innhold av kollagen og kan gi urenheter, skriver danske Magasinet Liv.

Heldigvis finnes det også matvarer som har en motsatt og positiv effekt på huden og dens aldringsprosess. 

Magasinet Liv har samlet seks matvarer, som vitenskapen har utpekt som spesielt positive for hudens utseende:

1. Vannmelon

Vannmelonen er proppfull av antioksidanter som er veldig bra for deg, fordi de vil forhindre at frie radikaler setter seg i cellene din og lager celleforandringer. Celleforandringer er nemlig med å ødelegge hudens spenstighet, gi rynker, pigmentforandringer og i verste fall hudkreft.

Ikke nok med det. Vannmelon har også en antiinflammatorisk effekt – som er bra for deg som sliter med uren eller rødmusset hud. 

Liker du ikke vannmelon, kan vi i stedet anbefale cantaloupe melon, som også inneholder et stort utvalg av hudvennlige vitaminer og antioksidanter.

Prøv disse oppskriftene:

2. Granateple

Denne frukten er ikke bare utrolig vakker, den er også genial for huden din. Granateplekjerner har nemlig et høyt innhold av c-vitamin, som er en antioksidant som kan være med å bekjempe frie radikaler, som er ustabile molekyler i kroppen.

En studie har også vist at ekstrakt fra granateplejuice kan minske den skadelige effekten fra solens UVB-stråler og at granateplekjerner inneholder anthocyaniner, som øker huden kollagenproduksjon. 

Selv om denne frukten kan være vanskelig å få fra hverandre, er den helt klart vært hele arbeidet.

Deilige oppskrifter med granateple:

3. Pepperfrukt

Pepperfrukter som chili og paprika er en rik kilde til c-vitamin. Dog viser studier at innholdet av c-vitamin er størst i modne og fargerike pepperfrukter. Så hiv innpå med gule og røde pepperfrukter!

Oppskrifter du må prøve:

4. Honning

Som den observante leser trolig vil bemerke er honning full av sukker, som er et no-go når det kommer til huden. 

Men honning inneholder også en rekke antibakterielle og antiinflammatoriske egenskaper, som gjør at den søte massen er veldig god - hvis du vel og merke bruker den i ansiktet!

Litt honning i teen er også fint, men de største fordelene får du om du fordeler et jevnt lag med honning i ansiktet og lar det virke i 20 minutter og skyller av igjen. Du vil straks kunne se og merke honningens gode effekt på huden din.

Så enkelt bruker du honning i matlagingen:

5. Olivenolje

Den fete og velsmakende oljen er ikke bare bra å ha over salaten, den inneholder også fuktende og antiinflammatoriske egenskaper som er bra for huden din.

En studie viste at en gruppe testpersoner som spiste mat som inkluderte mye olivenolje var bedre beskyttet mot solens skadelige stråler, enn testgruppen som ikke spiste olivenolje.

Likedan viste en annen studie at inntaket av olivenolje kunne forkorte tiden solbrentheten leget seg på. Så hell litt ekstra olivenolje over salaten din i dag.

Deilige retter med olivenolje:

6. Grønnkål

Grønnkål er fylt med c-, k-, a- og b-vitamin som er gunstig for håret ditt, fordi det blir blankt og fint. Grønnkål er også bra for huden.

Videre inneholder grønnkål mineraler som jern, mangan og kalsium. Så vil du være snill med huden din i dag – kan du jo lage en deilig salat med grønnkål, granatepler og olivenolje som dressing.

Slik har du aldri smakt grønnkål før:

Kanskje er du også interessert i...