© Getty Images

5 vaner som holder vekten nede

Du vet det godt, hvordan du spiser og trener for å holde vekten. Men vet du også at det kan være nok å justere et par hverdagsvaner?

4. september 2017 av Gitte Høj

1. Sett av tid til å lage mat

Fordi hjemmelaget mat ofte inneholder færre kalorier i form av mindre fett, salt og sukker enn fastfood og restaurantmat. Lag eventuelt en matplan, så du ikke blir fristet til å kjøpe ferdiglaget mat.

Les også: Ikke la deg lure av de skjulte sukkerbombene!

2. Spis langsomt

Fordi det tar 20 minutter før reseptorer i magesekken registrerer metthet og sender beskjeden til hjernen. Kan du bruke 20 minutter mellom din første og siste bit av en porsjon, unngår du å spise for mye. Ta eventuelt tiden med klokken eller telefonen din.

3. Spis like store måltider

Fordi du spiser mindre mellom måltidene hvis du sørger for at dagens tre store måltider inneholder omtrent like mange kalorier.

8 enkle tips for deg som vil spise sunnere i hverdagen!

4. Drikk et glass vann

Fordi en oppringning fra magen, som føles som sult, like gjerne kan bety at du er tørst. Sult- og tørst-senteret ligger ved siden av hverandre. Drikk et glass vann før du kaster deg over noe spiselig. Kanskje det er nok?

5. Kom deg i seng i tide

Fordi mange av oss inntar for mange kalorier i løpet av kvelden i stedet for å hoppe i seng. Dessuten er det påvist en sammenheng mellom for lite søvn og overvekt. Det kan være vanskeligere å kjempe for å holde vekten når det butter med overskudd etter for få timer under dynen.

Kilde: Health.harvard.edu

Visste du at:

30 gram fisk om dagen kan virke forebyggende på folkesykdommen diabetes. Det er bare noen munnfuller. Mye tyder på at mager fisk er like viktig som fet fisk på grunn av proteinene, viser en undersøkelse fra Norkost.  

Kanskje er du også interessert i...