stress ned med peanøttsmør
Peanøttsmør:

Denne kan redde dagen din!

© Getty Images

4 snacks som demper stresset

Du har det altfor travelt, kroppen stresser og skriker etter sukker. Søtsug er et signal om at du stresser for mye!

21. mars 2017

Stresser du mye kan du fort ende opp med et veldig søtsug. Dette er fordi sukker undertrykker stresshormonet kortisol og fungerer som en hurtig løsning på stress-problemet ditt.

Dette bør du stoppe med, kom deg ut av den onde sukkersirkelen!

  1. Mørk sjokolade med mandler frigjør endorfiner og serotin i hjernen. Disse stoffene demper stresset og øker overskuddet. Og mandler inneholder fiber som er mettende.

  2. Et stykke grovt brød med peanøttsmør og bananskiver legger en behagelig demper på din uro. Blant annet på grunn av at banan inneholder magnesium. I tillegg holder du deg mett med fiber fra brød og nøtter.

    Oppskrift: Pannekaker med peanøttsmør og banan.

  3. Dipp stangselleri, paprika og gulrøtter i hummus. De sprø grønnsakene smaker godt, gir fiber og holder deg mett.

    Hummus er fantastisk lett å lage!

  4. Har du fortsatt søtsug kan du lage noen lekre kuler av en halv kopp hakkede dadler, en halv kopp mandelsmør, og en kvart kopp havregryn. Da er du forberedt neste gang du lengter etter noe søtt.

    Flere oppskrifter med dadler.

Kilde: Prevention.com

Kanskje er du også interessert i...