Øvelser, lykke, stressreduksjon, mindfulness, meditasjon, Qigong
Få det bra:

Øk din evne til å nyte hver dag!

© Getty Images

4 daglige "få-det-bra-rutiner"

Kjenner du stresset i magen bare vokser og vokser? Med disse øvelsene for egenpleie og meditasjon lover vi at du finner tilbake til roen.

21. november 2017 av Maggan Hagglund

Strammer det seg i skuldre og nakke bare du åpner kalenderen din? Med herlig egenmassasje og litt meditasjon kan du senke stressnivået og øke din egen evne til å nyte hver dag!

DE 4 DAGLIGE RUTINENE DU BURDE PRØVE

Disse raske øvelsene gjør deg mer avslappet og litt mer nærværende i nuet. I løpet av en uke bør du teste dem ut en etter en. I de følgende ukene skal du gjøre alle fire øvelsene hver dag.

Høres det vanskelig ut? Prøv det i alle fall – du kommer til å elske det!

1. MEDITERE

Forskning viser at meditasjon senker stressnivået i kroppen. Du trenger
10 minutter, en smarttelefon og en app eller video. 

Vår mindfulnessekspert Lisbeth Pettersens enkle meditasjonsvideoer kan være nyttige å følge, du finner dem her!

2. SOV LITT MER

Selv om vi alle har forskjellige behov for søvn, så sover de aller fleste for lite. Gå og legg deg en halvtime tidligere enn du pleier og se hvilken effekt det har.

3. SI SKÅL HVER MORGEN

Begynn dagen med å drikke et glass varmt vann. Vannet får i gang kroppen etter natten og setter også i gang magen og tarmsystemet.

4. SOV GODT MED FOTMASSASJE

Avslutt dagen med å gi deg selv en fotmassasje. Begynn med å varme føttene ved å stryke over dem, og ta deretter litt sesam- eller kokosolje. Masser først den ene foten, deretter den andre. Stryk med hendene langs leggene og nedover anklene. Deretter oversiden av foten ut mot tærne. Fortsett med baksiden av hælen, forsiden av leggen og til slutt fotsålen, der du masserer først fra midten og utover og så utenfra og innover. Avslutt med noen lange tak på baksiden av leggen nedover mot hælen. Dette varmer opp føttene og får deg til å slappe av.

© Getty Images

MED YOGAPUSTING FINNER DU ROEN

Prøv ut "nadi shodhana pranayama"! Eller yogapusting (det høres mye finere ut på sanskrit). Det er en måte å roe ned kroppen på ved å puste vekselvis gjennom først det ene neseboret og så det andre.

Slik gjør du det:

  • Sett deg i en stol med begge føttene på gulvet.
  • Bøy høyre arm og plasser høyre peke- og langfinger mellom øyenbrynene.
  • Hold tommelen mot høyre nesebor, og pust langsomt gjennom det venstre. Når du puster inn slipper du opp tommelen og trykker ringfingeren mot venstre nesebor og puster ut gjennom høyre nesebor. 
  • Pust dypt inn gjennom høyre nesebor. Når du puster inn slipper du opp ringfingeren og puster ut gjennom venstre nesebor. 
  • Gjenta fem ganger. 
  • Hold gjerne øynene lukket.

Hvorfor det fungerer: For det første blir du opptatt av å puste riktig, og bare det er avslappende for hjernen. For det andre har det vist seg at blodtrykket synker og pulsen blir lavere.

TEST UT: QIGONG

Det er enkelt med effektfullt – gå, og finn balansen...

Qigong går ut på å finne balanse og harmoni i kroppen. Søk etter Qigong Walking på YouTube, der ser du hvordan det gjøres.

Prøv med en spesiell spasertur:

  • Still deg med føttene en skulderbredde fra hverandre, med lett bøyde knær og bakenden litt utover.
  • Behold stillingen mens du langsomt setter det ene beinet foran det andre og beveger deg sakte fremover. 
  • Pendle grasiøst med armene, vekselvis høyre og venstre, mens du går.
  • Å gå på denne måten blir nesten som en langsom, rituell dans. 

© Getty Images

Kanskje er du også interessert i...