Stress ned i en hektisk hverdag. Mindfullness og yoga.
Koble av:

Øv deg i kunsten i å være helt til stede og nærværende uten å ta styring.

© Getty Images

3 tips for ro i kropp og tanker

Lær deg hvordan du kan koble av fra hverdagens kjas og mas!

21. november 2016 av Åshild Breian

1. Strekk deg ofte: 

Start morgenen rolig med å strekke deg i sengen heller enn å hoppe ut og begynne på dagen med en gang. Se på kjæledyret ditt når det strekker seg, og finn din egen måte å strekke deg på. 

Beveg på kjeven, prøv om du kan lirke frem en gjesp. Dette kan du også gjøre i dusjen, bilen og hvor som helst du har rom for deg selv. Gjesp = nærvær. I det øyeblikk vi gjesper, er det ikke plass til tanker.


2. Legg merke til underlaget:

Underlaget som du sitter, ligger eller står og går på. Kjenn at du får støtte fra underlaget, og at du ikke bruker unødige krefter på å holde deg oppe. Slik sparer du energi til andre ting.


3. Fokuser på pusten 

Prøv å legge en hånd på magen, enten du sitter eller ligger. Legg merke til at mage og brystkasse beveger seg ut og inn – bevegelsen følger pustens rytme. 

Ikke prøv å endre på pusten. Øv deg i kunsten i å være helt til stede og nærværende uten å ta styring.

Kanskje er du også interessert i...