styrk føttene, unngå vonde fotsåler
Tøy fortsålene:

Føttene skal bøyes og strekkes akkurat som alle andre ledd i kroppen.

© Getty Images

3 enkle øvelser som styrker føttene

Sliter du med stive og ømme føtter? Her er øvelsene som faktisk hjelper!

15. juni 2017 av Gitte Høj

De har båret på deg hele livet, og nå kan det hende at føttene tar litt igjen ved å bli stivere og ømmere. Det er heldigvis enkelt å blidgjøre undersåttene igjen med et par øvelser.

Din 40+-utfordring: Kanskje merker du nå at føttene dine må bære på litt ekstra vekt, at de har tilbakelagt en del kilometer i et par løpesko, eller at du har stått og gått mye i jobben. Alt dette er belastninger som samlet sett blir en større byrde med årene. Og det er helt naturlig!

I likhet med resten av kroppen blir også føttene stivere med alderen. Gi derfor føttene litt ekstra oppmerksomhet og hold i gang de naturlige bevegelsene. 

Yogalærer og sunnhets­blogger Vibeke Lugg fra Hi Yoga, Hiyoga.no og Vibekesliv.no, deler sine beste øvelser:

1. Gjør tærne smidigere

Slik gjør du :

Denne todelte øvelsen ­kalles også tåstrekk.

Sett deg først på huk med hælene i gulvet.

Rull litt frem på tærne og ned på hælene igjen.

Sett deg nå ned med baken på hælene og bøy godt i tåleddene. Hvis det ikke er mulig, kan du løfte baken opp og stå på knærne.

Bli i stillingen et par minutter.

Ta en pause og gjør det hele igjen.

Hvor ofte:

Gjerne daglig eller minst tre ganger i uken.

Gjør tærne smidigere.

© Lone Simonsen Brunstrøm

2. Gir deg bedre kontroll over føttene

Slik gjør du:

Dette er en light-versjon av hundestrekk-stillingen. Still deg på alle fire. Tærne skal være under deg, og strekk så rolig knærne og bena.

Når du har rettet ut bena så mye du kan, løfter du tærne fra gulvet. Rull rolig over foten og løft hælen fra gulvet.

Bøy ett kne av gangen, og sett vekselvis den ene og den andre hælen i gulvet som en liten pause. Dette er godt for hele kroppen.

• Bonus: Du styrker samtidig armer og
skuldre!

Hvor ofte:

2–4 ganger i uken.

Gir deg bedre kontroll over føttene.

© Lone Simonsen Brunstrøm

3. Belønning for føttene

Slik gjør du:

Sett deg i skredderstilling eller på en stol.

Ta litt fet krem eller olje i hendene.

Ta en fot om gangen og masser den med runde bevegelser. Ta gjerne leggen også.

Bruk tid på å massere fotsålen. Undersøk om foten er øm, om huden er tørr, og hva som føles godt.

Prøv om du kan føle takknemlighet for føttene og bena dine, og nyt å bruke litt tid på deg selv.

Ta på sokker når du er ferdig, slik at kremen eller oljen kan få tid til å trenge inn i huden.

Hvor ofte:

En gang i uken.

Belønning for føttene.

© Lone Simonsen Brunstrøm

Kanskje er du også interessert i...