© Getty Images

3 enkle øvelser som gjør deg mer avslappet

Øvelsene du bør gjøre hver dag!

23. juli 2017 av Gitte Høj

En travel hverdag gjør at du hele tiden produserer stresshormoner. Meditasjon kan nøytralisere
dem og gi deg fokuset tilbake. 

UTFORDRINGEN:

Følelsen av uro i hode og kropp er nok ikke ukjent for deg som er 40+, for det er ofte resultatet av en travel hverdag med arbeidsoppgaver og ansvar. Hvis du innimellom lengter etter mer ro og orden, så kan meditasjon være løsningen.

Det er nemlig ikke kun for Hollywood-stjerner og hippier, det er også noe elitesportsutøvere og toppledere bruker for å skape tydeligere fokus, fordi øvelsene reduserer stress så du både tenker og handler mer rasjonelt. Med andre ord: Trening for sinnet.

Sinnet filtrerer alt du sanser og opplever i løpet av en dag, og siden sinnet er i forbindelse med kroppen – vil uro i sinnet også avspeile seg i kroppen din. Og det samme vil ro.

Men du bør trene regelmessig for å oppnå en optimal effekt. Da vil du til gjengjeld også merke en ro som sprer seg som ringvirkninger ellers i livet ditt.


3 øvelser som fokuserer på sinnet

1. Øker konsentrasjonen

Slik gjør du:

Sett deg i en komfortabel stilling på gulvet. Finn en god balanse mellom å sitte oppreist og avslappet.

Slapp av i skuldre og nakke, og la hendene hvile på knærne. Lukk øynene.

Ha full oppmerksomhet på pusten din. Gi slipp på alle tanker om fortid og fremtid. Bruk pusten som et anker for oppmerksomheten din.

Legg merke til hvordan magen utvider seg når du puster inn, og trekker seg sammen når du puster ut. La sinnet hvile i rytmen. Du skal ikke prestere noe.

Hold konsentrasjonen ved å telle antall utpustinger. Tell hver gang du puster ut. Først opp til 10 og deretter ned til 1.

Mister du tellingen, starter du forfra fra 1 igjen.

Når tankene begynner å vandre til planer, minner eller bekymringer, registrer det og bring sinnet tilbake til pusten. Ikke kjemp imot tankene dine. La dem komme og gå av seg selv.

Sitt med full oppmerksomhet på pusten i
10 minutter.

Hvor ofte:

3 ganger i uken vil gjøre en forskjell, men gjerne daglig.

Øvelse 1 – Øker konsentrasjonen.

2. Beroliger både kropp og sinn

Slik gjør du:

• Sitt i en behagelig stilling. Lukk øynene og vend oppmerksomheten innover.

Fokuser på pusten. Merk følelsen av åndedragene dine i magen.

Sitt på denne måten med full oppmerksomhet på pusten i 3 minutter.

• Underveis kan du utvide oppmerksomheten og legge merke til hele kroppen din innenfra. Hils alt velkomment, og godta at det er som det er.

Ta denne oppmerksomheten med deg resten av dagen.

Hvor ofte:

Gjerne daglig, spesielt når du spenner skuldrene og det går for raskt i hodet.

Øvelse 2 – Beroliger både kropp og sinn.

3. Oppfrisker evnen til nytelse

Slik gjør du:

Lag en kopp kaffe eller te. Forbered den med kjærlighet, og forestill deg at den virkelig betyr noe for deg.

Sett deg et stille sted og finn en behagelig stilling.

Opplev den varme drikken med sansene dine uten å drikke. Aromaen, varmen, fargen. Bruk litt tid på det.

Så tar du den første slurken. Forestill deg at det er første gang, så du er helt til stede i det å smake.

Merker du at du forsvinner, bringer du oppmerksomheten tilbake og konsentrerer deg om det helt enkle i å drikke en kopp te eller kaffe.

Så ofte:

Det er ingen regler. Gjør det til en vane å være til stede med sansene når du spiser eller drikker, og legg merke til hvor godt det er. 

Øvelse 3 – Oppfrisker evnen til nytelse.

Kanskje er du også interessert i...