øvelser for mer energi
Enkle øvelser:

få i gang blodsirkulasjonen og tilførselen av oksygen, så kroppen igjen strutter av energi.

© Getty mages

3 enkle øvelser som gir ny energi!

Mangler du energi? Sørg for å løse opp spenninger som holder deg igjen. Disse enkle øvelsene kan hjelpe deg!

4. desember 2017 av Gitte Høj

Opplever du også at du har fått mindre energi med alderen? Ta det med ro. Det er en typisk erfaring. Mange ting kan virke tyngre, og du kan føle at det krever mer energi å klare de samme tingene. Vi har vanskeligere for å reise oss fra sofaen og beveger oss generelt mindre. Det gir i seg selv mindre energi.

Derfor handler det om å ta tak i deg selv, få i gang blodsirkulasjonen og tilførselen av oksygen, så kroppen igjen strutter av energi.

Og det er akkurat nå det er smart at du tar deg tid til deg! Barna er større og du bestemmer selv over tiden din. Og når det kniper på overskuddet – minn deg selv på at du faktisk får energi av å bruke energi. Disse øvelsene kan hjelpe deg på veien.

øvelser for mer energi, Vibeke Lugg
Eksperten:

Vibeke Lugg er utdannet yoga- og pilates-instruktør. Hun blogger om sin erfaring med trening, sunnhet og glutenfri kost på Vibekesliv.no.

© privat
øvelser for mer energi

Øvelse 1: slipper spenninger i nakke og skuldre.

1. Slipper spenninger i nakke og skuldre

Slik gjør du:

Sett deg på en stol. Eller på en pute på gulvet. Sitt rett i ryggen.

Ta en dyp innånding og legg nakken helt bakover. Pust ut og senk hodet stille og rolig til haken når brystet. Gjenta øvelsen 10 ganger hver vei. I alt 20 ganger.

Gjør øvelsen til sidene. Slipp hodet stille og rolig mot venstre skulder 10 ganger, gjenta øvelsen til høyre side 10 ganger.

Rull til slutt med skuldrene. Først 10 ganger frem. Og så 10 ganger tilbake.

Start forfra og gjenta alle øvelsene i 3 omganger.

Så ofte:

3 ganger i uken vil utgjøre en stor forskjell. Du kan nøye deg med én runde de første ukene hvis nakke og skuldre føles stramme. Ikke press deg selv, bygg i stedet kroppen langsomt opp, så du ikke får hodepine.

Les også: Disse yogaøvelsene skal gi bedre hormonbalanse!

øvelser for mer energi

Øvelse 2: skaper ny bevegelse i ryggsøyle, bekken, skuldre og nakke.

2. Skaper ny bevegelse i ryggsøyle, bekken, skuldre og nakke

Slik gjør du:

Finn utgangsposisjonen. Stå på alle fire med hendene under skuldrene og knærne under hoftene. Hold korsryggen og nakken naturlig svai, og la magen henge tungt.

Krum ryggen så mye du kan. Se inn mot navlen mens du puster ut.

Slipp inn luft og svai ryggen alt du kan. Se opp i taket.

Prøv nå å la kroppen bestemme hvilken retning du beveger deg i. Vrikk litt med baken som en hund som logrer, og kjenn etter hvor du har spenninger, mens du forsiktig prøver å løsne litt opp med rolige bevegelser.

Gjenta øvelsen 10 ganger og gjenta i 3 omganger.

Så ofte:

Gjør den gjerne daglig, hvis du kan. Ellers 3 ganger i uken.

øvelser for mer energi

Øvelse 3: gi kroppen ny energi med hvile, uten søvn.

3. Gi kroppen ny energi med hvile – uten søvn

Slik gjør du:

Legg deg ned i en behagelig stilling. Du kan også sette deg i en stol, hvis det fungerer bedre for deg. Lukk øynene.

Gå gjennom kroppen del for del. Begynn med tærne og forestill deg at de er avslappet og tunge. Gå deretter videre gjennom hele foten, begge føttene, ankler, legger, knær og videre gjennom hele kroppen. Avslutt med hodet, kjevene, pannen og øyelokkene.

Trekk pusten rolig og jevnt gjennom øvelsen. Legg merke til den dype roen du har oppnådd i kroppen.

Vekk deg selv ved å bevege fingre og tær forsiktig.

Så ofte:

Gjerne hver dag. På jobben, etter frokost eller på et annet tidspunkt hvor du har behov for et ekstra energitilskudd.

Har du hørt om godnattyoga? Her er 4 beroligende øvelser!

Tips:

Det er meningen at du skal være bevisst avslappet i denne øvelsen. Er du veldig trøtt, kan du sette klokken til å ringe etter 10 minutter – så du er sikker på å våkne. 

Kanskje er du også interessert i...