bedre balanse, balanseøvelser, bedre bevegelighet, bedre holdning
Enkle øvelser:

Balansen spiller en stor rolle i nesten alle bevegelsene du gjør, nettopp derfor er det viktig med balanseøvelser!

© Istock

3 enkle øvelser for bedre balanse!

Det kan ta litt tid å finne balansen, men ta deg tid til å trene den opp for å sikre god bevegelighet og minske muskeltap.

24. oktober 2017 av Gitte Høj

Det skjer noe med bevegeligheten når du runder 40 år. Kroppen begynner å si ifra og du kan kjenne deg mer stiv. Det kan gå ut over balansen fordi bevegelsene ikke er så frie og smidige som de har vært før.

Viktig med balansetrening

Derfor er det viktig å styrke balansen. Den spiller nemlig en stor rolle i nesten alle bevegelsene du gjør, og påvirker derfor dine daglige aktiviteter. Den påvirker også kroppsholdningen og -kontrollen samt koordinasjonen av musklene. Derfor er det en god vane å jobbe litt daglig med fleksibiliteten i kroppen. Samtidig kan du redusere muskeltapet som også inntreffer nå. 

Vi viser deg 3 øvelser som styrker både balansen og musklene.

Les også: Slik kan du booste sexlivet ditt med yoga!

Bedre balanse, Monica Øien, pilates, yoga
Eksperten:

er sertifisert pilates- og yogainstruktør samt sertifisert TRX-trener. Har nylig åpnet Core Balance i Oslo med fokus på kropp og sjel. Monicaoien.no og Corebalance.no

øvelse balanse

Øvelse 1: Krever fokus og bygger opp styrken

1. Krever fokus og bygger opp styrken

Slik gjør du:

• Stå med en hoftebreddes avstand mellom føttene. Plasser hendene på hoftene. 

• Bøy høyre ben 90 grader, og løft det opp i hoftehøyde.

• Aktivér magemusklene dine, og sving det bøyde benet ut til siden. Forsøk å holde benet i hoftehøyde. Finn balansen.

• Flytt benet tilbake til utgangspunktet før du setter foten ned.

• Gjør samme bevegelse med venstre ben.

• Gjenta 20 ganger med hvert ben.

Hvor ofte?

• Gjerne hver morgen.

øvelse balanse

Øvelse 2: Utfordrer balansen

2. Utfordrer balansen

Slik gjør du:

• Stå med en hoftebreddes avstand mellom føttene. Plasser hendene i livet.

• Bøy høyre ben 90 grader, og løft det opp i hoftehøyde. Bøy høyre arm, og la høyre albu møte høyre kne. Den hvilende hånden forblir i livet. 

• Strekk høyre arm opp og skyv den litt ut til siden. Kryss samtidig høyre ben inn over det venstre, og sett høyre fot i gulvet.

Bytt side.

• Gjenta 20 ganger. 

Hvor ofte?

Gjerne daglig.

øvelse balanse

Øvelse 3: Utfordrer balansen både vertikalt og frontalt

3. Utfordrer balansen både vertikalt og frontalt

Slik gjør du:

• Still deg ved et trappetrinn. Stå med høyre fot på trinnet og venstre fot på bakken med armene rett ut til siden.

• Gå opp trinnet med venstre fot.

• Løft venstre ben 90 grader. Strekk armene og løft dem samtidig opp over hodet. Senk skuldrene. 

• Senk armene, og gå ned igjen. 

Bytt side.

Gjenta 20 ganger.

Hvor ofte?

Så ofte du vil.


Les også: Disse yogaøvelsene skal gi bedre hormonbalanse! 

Tips!

En gåtur i ujevnt terreng i skog og mark utfordrer og trener balansen fordi du hele tiden er avhengig av den når du går opp og ned og frem og tilbake.


Kanskje er du også interessert i...