Langvarig og konstant hodepine
SLITER:

Fire av fem norske kvinner opplever hodepine fra tid til annen. Men dropp smertestillende – det kan gi deg mer hodepine!

© Getty Images

15 råd mot hodepine

Sliter du med hodepine? Her er rådene som faktisk hjelper!

5. desember 2016 av Tone Solberg

Hele fire av fem norske kvinner opplever hodepine fra tid til annen. Tall fra Folkehelseinstituttet viser at mange tyr til smertestillende medikamenter som paracetamol og ibuprofen for å lindre pinen. Dette er noe som Steinar Madsen, medisinsk fagdirektør ved Legemiddelverket, advarer mot.

– Selv om smertestillende tabletter som Ibux og Paracet er reseptfrie, skal du være forsiktig med å bruke dem for ofte. Da kan du oppleve å få såkalt medikamentoverforbruks-hodepine, sier Steinar Madsen.

Han forteller at ca. 50 000 nordmenn går rundt med hodepine som skyldes overforbruk av medikamenter. Denne oppstår dersom du bruker smertestillende medisiner over lengre tid. For at medikamentene skal ha effekt, må du ta stadig mer av dem. Dette blir for mange en ond sirkel.

Den aller vanligste formen for hodepine, er spenningshodepine. Det er denne smerten de fleste kjenner til, og som med jevne mellomrom hjemsøker rundt 80 prosent av befolkningen. Omtrent en tredjedel av disse opplever tilstanden så ofte som hver fjortende dag. Rundt ti prosent lever med tilbakevendende migreneanfall som kan være invalidiserende mens de står på.

Selv om stresshodepine og migrene har ulike fysiske årsaker, vil ikke dr. Fedon Lindberg putte de to i adskilte båser.

– Det er en glidende overgang mellom hodepine og migrene, sier han. Mange med migrene har også stresshodepine, og begge deler kan i stor grad forebygges ved å gjøre noen grep når det kommer til kosthold og livsstil.

Her er 15 gode råd om hvordan du både kan forebygge og døyve hodepinen: 


Lag gode hverdagsvaner:

1. Ta søvn på alvor. En god natts søvn er viktig for helsen. Det gjelder særlig for de som plages av hodepine. En omfattende studie med mer enn 1200 deltagere ved Headache Center i Atlanta i USA, viste at mindre enn seks timers søvn i snitt kan forårsake mer alvorlige – og hyppigere – hodepineplager. Sørg for å ha gode søvnrutiner – også i helgene.

2. Spis regelmessig. Å hoppe over måltider er en annen livsstilsfaktor som kan føre til hodepine. Fall i blodsukker gjør at kroppen frigjør insulin for å kompensere – noe som igjen kan føre til hodepine. Du trenger ikke ha utvik­let diabetes 2 for å oppleve dette. Ifølge dr. Fedon Lindberg er det en tydelig kobling:
– Forskerne har lenge hatt mistanke om at migrene henger sammen med blodsukker og insulin. Det har vist seg at personer med insulinresistens, og dermed forhøyet produksjon av insulin, ofte har migrene. Om lag åtte av ti av dem som har diabetes type 2, er plaget med hodepine. Av disse har nærmere 75 prosent migrene, sier Lindberg.

3. Pass vekten. Hvis du har BMI over 30 (overvekt definert som fedme) øker risikoen for hodepine med 35 prosent. Med BMI over 40, øker sjansene med hele 80 prosent. Dette ifølge en amerikansk studie foretatt ved University of Alabama og University of Louisville.

4. Vis oljevett. Et av de viktigste elementene i det dr. Lindberg kaller et «hodevennlig kosthold», er essensielle fettsyrer som omega 3 og omega 6. Særlig har omega 3 betydning for hodet. Han viser til en studie der tenåringsjenter med migrene fikk omega 3 i form av fiske- og olivenolje. Blant de som fikk fiskeolje opplevde 87 prosent sjeldnere anfall, 74 prosent rapporterte at anfallene var mildere enn ellers. Studien viste at olivenolje er et godt middel mot migrene. De som tok olivenolje, fikk vesentlig sjeldnere anfall. Disse varte dessuten kortere og var mindre intense i smerte.

5. Vær temperaturbevisst. For mange som lider av jevnlig hodepine, er skifte i været en utfordring. Det er særlig hete og fuktighet som fører til problemer. Forskere ved Beth Israel Medical Center i Boston fant ut at risikoen for hodepine øker med 7,5 prosent for hver femte grad som lufttemperaturen stiger. Årsaken er at endringer i atmosfæren påvirker den kjemiske produksjonen i hjernen.

6. Se opp for kaffe. Koffeinholdige drikker er et tveegget sverd. Mange migrenepasienter opplever at store mengder kaffe kan utløse et anfall. For den som har vennet seg til daglige kaffekopper, kan nettopp det å kutte ut koffeinet i kaffen føre til spenningshodepine. Å drikke rikelig med vann er uansett et godt råd.


Prøv kjerringråd og kosttilskudd:

7. Trenger du magnesium? Forskere ved New York Headache Center hevder at halvparten av de pasientene som lider av migrene, har for lavt nivå av magnesium. 

Også dr. Lindberg bekrefter at magnesiummangel nesten alltid er involvert i hodepine. 

– Så sant du har normal nyrefunksjon, kan du forsøke med tilskudd av magnesium, råder han. Anbefalt dose er opptil 500–600 mikrogram før du går til sengs om kvelden. Magnesium virker beroligende, og kan ha søvndyssende effekt. Vær bare klar over at magnesium må tas over tid for å hjelpe mot hodepineplager. Det kan ta flere uker før effekten viser seg.

8. Matrem (på engelsk feverfew) er en bitter og skarptduftende urt i kurvplantefamilien. Gjennom de siste tiårene har dens virkning på migrene vært gjenstand for mange vitenskapelige studier. Det britiske medisintidsskriftet Lancet har publisert flere artikler om matrem og migrene. Samtlige konkluderer med at mange migrenepasienter har kunnet erstatte syntetisk medisin med urteekstrakt. Matrem er å få kjøpt som kosttilskudd i helsekost, som MigraGard Feverfew fra Solaray.

9. Stryk litt peppermynteolje langs tinningen. Denne skaper en kjølende fornemmelse som får musklene i hode og nakke til å slappe av.

10. Fersk ingefær er et kjent middel mot kvalme, men kan også hjelpe når hodet verker. Skjær noen skiver av ingefærrot og hell over kokende vann. Etter noen minutter har du en sterk og lindrende te.


Tren og mediter:

11. Mosjon og frisk luft. Regelmessig mosjon hjelper på mye – også hodepine. Når smerten først er der, er det viktig ikke å presse kroppen for hardt. Rask gange i friluft kan gjøre underverker for et verkende hode. Joggetur eller styrketrening bør utsettes til en bedre dag.

12. Meditasjon. Varierte meditasjonsteknikker kan nyttes for å fokusere oppmerksomheten bort fra smerten og berolige hjernen. Det lille som til nå finnes av forskningsbaserte data på effekten av meditasjon, viser sjeldnere anfall og ikke minst en høyere smerteterskel.

13. Yoga. Mye tyder på at det å stå i «hunden» – eller slappe av i «barnet», kan lette trykket i et smertende hode. Yoga kombinerer fysiske positurer, pusteøvelser og meditasjon for å skape ro i både kropp og sjel. En mindre studie som fulgte en gruppe migrenepasienter som gjorde jevnlige yogaøvelser i tre måneder, viste at disse hadde sjeldnere og mindre smertefulle anfall enn kontrollgruppen som ikke gjorde yoga.

14. Mozart på øret. Du trenger ikke sitte i et stille rom for å kurere en hodepine. Musikk­terapi, særlig beroligende klassisk musikk, reduserer stressnivået og produksjonen av hormonet serotonin og – en kombinasjon som er en vanlig årsak til hodepine.

15. Akupunktur. En ekspertanalyse som ble offentliggjort i Cochrane Reviews konkluderte med at akupunktur kan motvirke akutte migreneanfall like bra som medisin – og det med færre bivirkninger. Erfaring viser også at akupunktur kan hjelpe mennesker med hyppig eller kronisk spenningshodepine. 

Akupunktør Marion Aavik ved Familieklinikken i Åsgårdstrand forklarer hvorfor: 

– Ved klassisk akupunktur settes nålene i aku-punkter langs meridianene som påvirker energiflyten. Forsk­ningsstudier har også avdekket hvordan akupunktur utløser endorfiner i hjernen, som igjen kan virke smertestillende. I tillegg dannes det lokalt stoffer som virker utvidende på blod­årene, og dermed bedrer sirkulasjonen i spente muskler. 


Fakta om migrene og hodepine:

Spenningshodepine er den vanligste formen for hodepine. Smerten er jevnt pressende/klemmende. Den kan kjennes i begge sider av hodet, enten i tinningene og/eller fra midt på hodet og utstrålende mot nakken. Den er mild til moderat i intensitet. Smerten forverres vanligvis ikke av fysisk aktivitet.

Migrene er en hodepine som opptrer i anfall. Det er en nevrologisk sykdom. Årsaken er ennå ikke klarlagt, men man vet at sykdommen går igjen i familier. Migrene kan variere fra pasient til pasient. For noen kan det begrense seg til to anfall i året mens de mest plagede kan få flere anfall i uken. Ved siden av de dunkende hodesmertene kan migrene bestå av kvalme, lys- og lydømfintlighet, muskelsmerter og depresjon. Smertene forsterkes ved bevegelse.

• 10 prosent av befolkningen lider av migrene. Kvinner i yrkesaktiv alder peker seg ut som den klart største gruppen. En fjerdedel av disse opplever jevnlige migreneanfall, og kvinner i 40-årsalderen topper kurven.


Hodepine-app

Norsk kompetansesenter for hodepine ved St. Olavs Hospital i Trondheim har i samarbeid med NTNU stått for utvikling av en ny hodepine-app. Den finnes for både iOS og Android, og er en enkel måte å kartlegge hodepinen på.

 Slik registrering er viktig for at legen skal kunne få et riktig bilde av hvordan din hodepine er og oversikt over medisinbruk.

Se mer på hodeverket.no.

Kanskje er du også interessert i...