Føler du deg trøtt selvom du har fått nok timer med søvn? Det kan skyldes flere grunner.

12 årsaker til at du alltid er trøtt

Nå i vinterhalvåret kan det føles ekstra tungt å stå opp om morgenen. Men hva er egentlig årsaken til at vi er så trøtte?

2. mars 2017 av Bjørnhild Fjeld

Ifølge en meningsmåling YouGov har gjennomført i USA, er det bare 15 prosent av oss som ikke er det minste trøtte når vekkerklokka ringer, i hvert fall én dag i uka. 38 prosent sier at de er trøtte så å si hver eneste morgen. For oss som bor i vintermørke Norge er det liten grunn til å tro at det er noe bedre.

For lite søvn er den mest åpenbare årsaken til at vi er så trøtte, men absolutt ikke den eneste.

Nettavisen The Active Times har sett på noen vanlige årsaker til at vi føler at vi mangler energi og overskudd i hverdagen:

1. Du er stresset

Lever du et kaotisk og travelt liv, kan det være vanskelig å få lagt seg tidlig nok til å få sine anbefalte sju til ni timers skjønnhetssøvn.

Men det er ikke bare antall timer i bingen det handler om, hvis du er stresset vil kroppen si fra om at du må ta bedre vare på den. En av måtene den signaliserer at du bør ta bedre vare på deg selv, er ved at du føler deg trøtt og sliten.

Stress handler heller ikke bare om det å ha mye å gjøre. Det kan være like slitsomt med mentalt stress og bekymringer som gjør at du ikke får sove på grunn av tanker som kverner rundt i hodet.

2. Du har det rotete

Et rotete hus skaper både stress og gjør at du må bruke unødig mye tid på å lete etter ting. Skal du sove godt, bør du derfor rydde vekk så mange forstyrrende elementer som mulig.

KonMari-metoden er en verdenskjent ryddemetode som går ut på at du skal rydde og kaste én gang for alle, og deretter slipper du å rydde mer resten av livet.


Derfor er du trøtt, du har det rotete
Husk:

Har du det ryddig rundt deg, har du det også ryddig i hodet.

© Getty Images

3. Du har lavt stoffskifte

Føler du deg utmattet og utslitt uten noen spesiell grunn, kan det være et tegn på lavt stoffskifte. Hvis du stadig er like trøtt selv om du har sovet både godt og lenge, er det en god idé å gå til legen og få sjekket stoffskiftet.

4. Du drikker for lite vann

Passer du på å drikke nok vann i løpet av dagen? Hvis kroppen har fått i seg for lite væske, vil den reagere ved å "senke tempoet" i kroppen. Alle kroppslige prosesser vil gå på sparebluss, for å spare på det lille vannet kroppen har tilgjengelig. Den beste måten å sjekke om du er dehydrert, er ved å se på fargen på urinen: Er den veldig mørk, bør du drikke mer vann.

5. Du har det for varmt inne

Hvis du kommer inn fra kulda og legger deg under et pledd på sofaen, tar det gjerne ikke mange minutter før du sovner. Kanskje du er trøtt fordi du rett og slett har det for varmt inne? Det anbefales ikke å ha det varmere enn 20-22 grader inne. Er det varmere, blir også konsentrasjonsevnen dårligere. Husk også god utlufting slik at du har nok tilgang til oksygen i rommet, enten med ventilasjonsanlegg eller ved at du lufter med åpent vindu i noen minutter.

6. Du sover ut i helgene

Det kan være deilig å sove lenge i helgene, men du blir egentlig ikke mer opplagt av det. Hvis du sliter med søvn, er det lurt å sette klokka på vekking også lørdag og søndag selv om du ikke skal på jobb. Hva med å utnytte det at du er tidlig oppe med en frisk tur i skogen på morgenen, før alle andre har stått opp?


Derfor er du trøtt, du snur døgnet i helgene
Ikke snu døgnet:

Stå opp tidlig, også i helgene. 

© Getty Images

7. Du har magnesium-mangel

Magnesium er et viktig mineral som kan gi deg bedre søvn. Magnesium-mangel er den nest vanligste mangelsykdommen i den vestlige verden, og man antar at 15 prosent av befolkningen er rammet. Søvnproblemer er en av mange helseplager som kan skyldes mangel på magnesium. Mistenker du at dette gjelder deg, går det an å ta magnesium-tilskudd, eller spise magnesiumrike matvarer som spinat, nøtter, banan, bønner, linser og mørk sjokolade.

8. Du mosjonerer for lite

Du trenger ikke å bli fanatisk, men litt trening eller mosjon gjør at du får mer energi til å klare hverdagen. Helsemyndighetene anbefaler 30 minutter om dagen for å beholde god helse. Det vil også gjøre at du sover bedre. OBS: Trener du veldig hardt og mye, kan det hende at du får behov for mer søvn.

9. Du har jernmangel

Har du for lite jern i kroppen, vil du ha for lite hemoglobin i blodet som hjelper de røde blodcellene med å sende oksygenet rundt i kroppen. Resultatet er at du føler deg trøtt og sliten. Er du veldig blodfattig eller er blodgiver bør du ta jerntabletter. Den viktigste kilden til jern er rødt kjøtt. Men også grønnsaker som brokkoli, spinat og kruspersille inneholder mye jern.


Du blir trøtt av jernmangel
Spis mer grønnsaker:

Da får du ikke bare i deg jern, men også mange andre mineraler og vitaminer. 

© Getty Images

10. Du dropper frokosten

Hvis du er trøtt om morgenen, kan det være mer fristende å ligge noen minutter ekstra under dyna enn å ta seg tid til en solid frokost. Det å droppe frokosten gjør imidlertid vondt verre, fordi kroppen ikke får i seg den energien den trenger for å få en god start på dagen.

11. Du drikker alkohol før leggetid

Tar du et glass vin eller en drink sent på kvelden, kan dette gjøre at du får problemer med å sovne, og du vil få dårligere søvnkvalitet.

12. Du drikker for mye kaffe

At kaffe virker oppkvikkende er velkjent, og det er derfor ikke lurt å drikke for mye kaffe rett før du skal legge deg. Husk at også te og cola inneholder koffein, som er det stoffet som virker oppkvikkende.

Kanskje er du også interessert i...