Vil du også spise sjokolade med god samvittighet?

Frisk Start-Marita belønner seg selv med å gi kroppen det den trenger. Noen ganger er det grønn te, noen ganger sjokolade.

7. juni 2017 av Marita J. Sivertsen

Vi følger Marita J. Sivertsen og Lena Paus Jensvoll gjennom 12 uker mens de har bestemt seg for å endre sin livsstil med «Tara Frisk Start». Underveis får de oppfølging av lege og kostholdsekspert Berit Nordstrand, Eureka kiropraktikk og treningskjeden Spenst.

Det finnes også en lukket Facebook gruppe for dem som ønsker å følge prosjektet Tara Frisk Start på egen hånd, dele ideer, treningstips og oppskrifter på god og sunn mat, eller hente inspirasjon og støtte fra andre som følger samme program.

Blogginnlegg fra deltakerne kan du lese her på Tara.no, og denne uken skriver Marita om hvordan hun gir seg selv belønning og tar tid til seg selv uten å få dårlig samvittighet:

Motivasjon er sunt!

Det er ikke bare barn som trenger en belønning når de har vært "flinke"! Det å gi seg selv en belønning er hyggelig og virker motiverende. 

Det er viktig å lytte til kroppen, og gi den hva den trenger og ikke alltid være for streng med seg selv. For som Berit skrev om i UKE 10 - nytelse gir helsegevinster.

Og det er det denne uka har handlet om, å nyte og å være tilstede. Drikke grønn te, spise mørk sjokolade, strikke eller gå en lang tur. Spise den sjokoladebiten uten dårlig samvittighet, sette seg ned, uten å stresse. For vektnedgang og livsstilsendring er ikke bare mat, men også å passe på seg selv. Sørge for å gjøre ting som kan føre til denne "helsegevinsten" Berit skriver om. 

"Knitting is the new yoga":
"Knitting is the new yoga":

Strikking er som meditasjon for Marita. Og forsking har vist at det å strikke faktisk senker stressnivået og virker beroligende!

Små ting som gleder

Underveis i Tara Frisk Start prosjektet har jeg passet på å gi meg selv noen små -og en litt større belønning. Det har kunnet vært å for eksempel kose meg med det nye Tara-bladet som er kommet ut, eller ta en kaffe med en god venn.

Eller som jeg gjorde midt i prosjektet; jeg hadde bestemt meg for at hvis testresultatene fra Eureka kiropraktikk i Skien, var positive, så hadde jeg hadde sett meg ut et dyrere plagg som jeg ønsket å belønne meg med. Og jammen ble det en ny kaftan på meg. 

Resultatene fra målingen var så jeg nesten ikke trodde på dem selv. Fettprosenten min var på vei ned og jeg hadde gått ned flere centimeter og noen kilo. 

Den usynlige forandringen

Men å kun bruke badevekt og målebånd for å se endring, gir bare et lite bilde av hele forandringen som er pågang.

Det skjer så mye inni oss også, og jeg er glad for at testene på Eureka har gitt andre håndfaste bevis på den forandringen som er i ferd med å skje i kroppen min.

Slike målinger av muskelmasse og vann i kroppen, gir et bedre bilde av at jeg får i meg de byggeklossene kroppen min trenger, og at jeg har blitt sunnere, enn kun å observere en vektreduksjon på badevekta.

Det er noe å tenke på, for dere som ikke føler at det har skjedd noe fordi vekta kanskje står stille. Lena skrev om hvorfor du ikke må gi opp, anbefalt lesing!

Sjukling I sofakroken, fyller på med smarte byggeklosser, peanøttdadler og grønn te 💚 #tarafriskstart

A post shared by Marita J. Sivertsen (@mita5) on

Trenger mat å være belønning?

Noe belønning kommer med en gang, som at jeg kjenner kroppen er takknemlig og fornøyd når jeg deltok på stretching time på Spenst, eller den vanvittige deilige roen i kroppen etter en styrkeøkt. Langsiktige mål i en livsstilsendring, blir mer overkommelige hvis man samtidig setter seg delmål. Et av disse delmålene kan være det å lønne seg selv for at man har kommet så langt!

Isteden for å velge vanilje-iskrem når jeg skal belønne meg selv, så kan jeg velge noe annet som å sette av egentid til det jeg liker å gjøre. Mange er kanskje ikke vant til å belønne seg selv på den måten? Det var ikke jeg heller i begynnelsen.

Det er jo en indre belønning ved å se resultater, men også fint å innimellom gi seg selv noe jeg ønsker meg eller dra på kino å se en god film, dra på hyttetur.

Mange belønner seg ofte med mat, men for meg er det et mål å forsøke å tenke alternativt, en fin blomsterbukett, sette av kosestund når det nye Tara-bladet kommer i postkassen, ta et fotbad eller drikke en kopp grønn te og spise mørk sjokolade.

En kopp te kan brukes til mye. Jeg unner meg en kopp grønn te når jeg tar en liten timeout og skal kose meg i hverdagen.

Ellers hjelper grønn te veldig bra for meg når jeg er litt fysen på kvelden.

Varier med ulik grønn te med frukt/ bær eller kaldslynget honning (ikke over 70 grader).

Så enkelt lager du din egen ingefær-te: Klikk her for å se oppskriften!

Ikke alltid mat bør være premie:
Ikke alltid mat bør være premie:

Marita med sin nye kaftan som hun kjøpte til seg selv som belønning.

Ett ord: Tilstedeværelse

Det å kjenne etter hva kroppen forteller, hva som egentlig foregår, er noe også jeg kan øve meg mer på. En vanlig feil vi alle gjør er å tro at man er sulten eller har lyst på noe godt, når kroppen egentlig er tørst. Ta et glass vann med en deilig økologisk sitronskive i!

Å "kjedespise", er noe mange av oss faller for. Dette kan også løses med tilstedeværelse. Finne ut hva som er problemet og kanskje flytte fokuset. Fra å kjede seg og fyse på snop, kan jeg heller finne på å bake brød. (Da er jo også belønningen i ferskt brød). Etterpå føler jeg at har gjort noe nyttig, og laget noe som jeg kan ha glede av i flere dager.

Å trøstespise derimot, sitter dypere. Når barn er lei seg er det veldig vanlig å trøste med at "men da skal du få noe godt lille venn". Og det er en vane det er lett å dra med seg videre i livet. Om jeg klarer og identifisere at jeg er jo egentlig ikke sulten - men lei meg, så ringer jeg heller en venn og snakker om det istedet for å trykke ned en ostepop og melkesjokolade.

"Det du er bevisst kan du gjøre noe med... men det du ikke er bevisst, gjør noe med deg." Det erfarte jeg på et kurs en gang og tenker at det er mye sannhet i det.

Kveldstur 🚶‍♀️🏃‍♀️🚶‍♀️🏃‍♀️🚶‍♀️ #tarafriskstart

A post shared by Marita J. Sivertsen (@mita5) on

Nå er det ikke lenge igjen av Frisk start reisen og den vil jeg gjerne gå gjennom med tilstedeværelse. Håper dere henger med fortsatt!

Har du lyst på mer fra Berit Nordstrand?

Vi gjentar suksessen med den populære Tara-weekend, 13.–15.oktober på Vestlia Resort på Geilo! Meld deg på her for en herlig helg med flotte damer og spennende foredrag fra inspirerende Tara-damer!

Kanskje er du også interessert i...