Fire ukers forskjell:
Fire ukers forskjell:

Tara Frisk Start Marita får hyggelige kommentarer på at folk ser endring! Hun har gått gjennom 8 uker med livsstilsendring.

Smalere midje og mer energi - uten diett og slanking

Frisk Start Marita: - Dette ikke en fase, det er en livsstilsendring

21. mai 2017 av Marita J. Sivertsen

Vi følger Marita J. Sivertsen og Lena Paus Jensvoll gjennom 12 uker mens de har bestemt seg for å endre sin livsstil med «Tara Frisk Start». Underveis får de oppfølging av lege og kostholdsekspert Berit Nordstrand, Eureka kiropraktikk og treningskjeden Spenst.

Det finnes også en lukket Facebook gruppe for dem som ønsker å følge prosjektet Tara Frisk Start på egen hånd, dele ideer, treningstips og oppskrifter eller hente inspirasjon og støtte fra andre som følger samme program.

Har du lyst på mer fra Berit Nordstrand?

Vi gjentar suksessen med den populære Tara-weekend, 13.–15.oktober på Vestlia Resort på Geilo! Meld deg på her for en herlig helg med flotte damer og spennende foredrag fra inspirerende Tara-damer!

Blogginnlegg fra deltakerne kan du lese her på Tara.no, og denne uken skriver Marita om endringene hun har gjort som skal vare livet ut:

Fettprosent på vei ned

Denne uka har det vært 17. mai og vi hadde en fin dag sammen med svigerfamilien. Et av høydepunktene var definitivt at festdrakten jeg hadde lagt bort i "klærsomerforsmå-kofferten" passet! Det var jo det jeg håpet på for 4 uker siden, da jeg prøvde den sist.  

Også på Eureka kiropraktikk i Skien kunne dyktige folk fortelle meg at dette går riktig vei! Testresultatene mine viste at fettprosenten er på vei ned, og hun som målte meg, måtte faktisk sjekke to ganger! (Kanskje fordi jeg ikke hadde noen tro på at noe har skjedd, men det hadde det altså!) Dette gjorde meg veldig stolt, samtidig som jeg kjente litt på følelsen at det kanskje ikke var like mye som andre hadde gått ned.. Det er så typisk at vi driver å sammenligner oss selv hele tiden, i stedet for å være fornøyd med nettopp det VI har fått til! Og det er litt av grunnen til at jeg velger å være forsiktig med å dele hvor mye jeg har gått ned. 

Jeg får så flotte og hyggelige kommentarer på at folk ser en endring, selv om vekta faktisk ikke har beveget seg så veldig mye. 

For som min PT sa, det er så forskjellig for hver og en av oss og hvilket utgangspunkt man har, og hvordan fett fordeler seg på kroppen. Du kan godt bære 100 kg med en sunn fordeling og muskler til å bære det, og være i god form. Det blir noe annet å være 100 kg og usunn. Det handler til sist om å være sunn og ha det bra. Vi er alle forskjellige, så dette går i ulikt tempo, mitt mål er å jobber meg sakte men sikkert mot helsebringende vaner. 

Marita går jevnlig for å sjekke hvordan kroppen responderer på endringene hun utsetter den for. Denne uken fikk hun gode nyheter!

Langsiktig endring

Å legge om livsstilen slik jeg gjør nå med mer aktivitet og kostholdsendring, er vel noe av det vanskeligste jeg kan gjøre, det tar tid, men dette er ikke en diett eller en fase, det er livslange vaner som endres og som jeg kan ta med meg videre. Jeg må tenke langsiktig! Kanskje sitter festdrakten ennå finere neste 17. mai.

Testene jeg tok hos Eureka viste forresten også at jeg godt kan jobbe mer med muskelmassen. Det har jeg kanskje ikke fått helt på plass enda. Jeg bør nok komme meg oftere over dørstokkmila og på trening enn jeg gjør nå. Kardio og tur er fint, men det ville gjort stor forskjell med økt muskelmasse og flere styrkeøkter.

Jeg løfter nå litt tyngre, så det går sakte men sikkert framover. Jeg er litt lei meg for at jeg ikke har fått helt kontinuitet i treningen, og det står på meg, men det viktigste er at jeg får endret de vanene og at det holder om ti år fra nå og utover. DA har jeg klart det, da har det blitt en varig endring. Det er litt vanskelig å forstå hvorfor jeg ikke får trent så mye som jeg vil, det gir jo så veldig god følelse i kropp og sinn, men det er liksom slik at livet kommer i veien, men det er fortsatt fire uker igjen av prosjektet, også kommer resten av livet.

Det har altså ikke blitt styrketrening tre ganger i uka som tenkt, men den gode nyheten er at, det lille jeg har gjort, det nytter! Mobiliteten min har også økt, og da blir jeg motivert fordi det ikke skal så mye til før jeg får resultater. Det er gøy å se, så nå er det bare å stå på videre!

Jeg må gratulere min PT fra Spenst i Larvik, Eline S. Jørgensen, med super innsats i VM styrkeløft, det ble sølv i 63-kg klassen og Norgesrekord i bøy!
Jeg må gratulere min PT fra Spenst i Larvik, Eline S. Jørgensen, med super innsats i VM styrkeløft, det ble sølv i 63-kg klassen og Norgesrekord i bøy!

Gratulerer og takk for at du er tålmodig med meg. Endring er ikke bare enkelt, men den beste gaven jeg kan gi meg selv.

Denne ukens fete tema

Hvis ikke du har fått det med deg har denne uka hatt fett som tema, og de viktigste tipsene for meg har vært å bytte til extra virgin olivenolje, det er den mest næringsgivende! (Husk å sette den mørkt og den varer ikke "evig", så neste gang ser jeg etter en liten flaske.) Jeg tar også med meg at jeg ikke skal ødelegge fin olje (extravirgin) med å varme den opp over 175 grader, jeg har begynt å ta tran og tilsetter chiafrø i kaldgrøten til frokost. 

Chiafrø og linfrø er ekstra rike på omega 3, men linfrø må knuses før bruk, for at kroppen skal kunne ta opp linfrøolje, jeg tenkte å bruke en kaffekvern. Jeg lager ofte supper og for å runde smaken bruker jeg en fløteskvett, og den tenkte jeg nå å bytte med en skvett kokosmelk for det er en god fettkilde. Varm avokado med egg og gode byggeklosser ble testet til lunsj på torsdag og jammen var det godt!

Matmessig på 17. Mai gikk det fint! Når resten av selskapet skålte i champagne og øl, så skålte jeg i vann og kaffe. (Les her om hvorfor jeg ikke skålte med alkohol!) Og riktig trivelig hadde vi det! Med pakkelek, quiz og god mat. Svigermor hadde kokkelert masse mat med gode byggeklosser, også en sunnere suksessterte med tanke på meg. Jeg må innrømme at jeg likevel lot meg friste av den freshe pavlovaen, men det ble bare et lite stykke.

Det må være greit å kose seg litt på slike store merkedager, det mener Berit er godt for helsa. Vi skal jo leve litt også...

Varm avokado med egg og gode byggeklosser ble testet til lunsj på torsdag.

Jeg har gjennom 8 uker tatt med meg gode byttetriks og lest i boka "12 uker til et sunnere liv og en smalere midje", og blitt inspirert av podcasten til Berit Nordstrand. Hvis du vil slenge deg med er det aldri for sent! Her finner du det du trenger: 

Kanskje er du også interessert i...