Frisk Start:
Frisk Start:

Marita J. Sivertsen (39) og Lena Paus Jensvoll (39) fikk teste Berits-metode sammen med Tara.no

© Vegard Støten

Slik gikk det da Tara testet Berit Nordstrand-metoden

12 uker til et sunnere liv med smalere midje og mer energi!

21. august 2017 av Merethe Hommelsgård og Martine Nysether

I løpet av 12 uker har lege og kostholdsekspert Berit Nordstrand inspirert og motivert på Taras.no, gjennom vårt livsstilsprogram "Tara Frisk Start"

To heldige damer vant eksklusiv oppfølging fra Berit selv, treningskjeden Spenst og kiropraktorklinikken Eureka. Kun ved å spise riktig mat og være mer aktive i hverdagen, har Marita J. Sivertsen (39) og Lena Paus Jensvoll (39) fått en helt ny og sunn livsstil!


Diett-jungelen

– Jeg tenkte kanskje jeg kunne unngå å bli tatt av «førtiårskrisa» hvis jeg ble med på dette, spøker Lena som fyller 40 år i september.

Hun ønsket seg mer energi, og tror at feil mat og mye stillesitting var årsaken til manglende overskudd i hverdagen. Lena er gift, bor i Fredrikstad og har to jenter på 8 og 12 år som hun ønsker å være et godt forbilde for. Den ene datteren har dessuten diabetes type 1, så det lå også en alvorlig tanke bak hennes deltagelse i Frisk Start.

Sunn livsstil:

– Familien har spist de samme middagene som meg, forteller Lena.

© Privat

– Jeg visste at opplegget til Berit Nordstrand ville være hensiktsmessig for henne, med tanke på muligens noe redusert insulinbruk, forklarer Lena. Hun kaller konseptet hun er med på for «back to bascis».

– Det er ikke noe ekstremt over det – bare masse sunn mat og grønnsaker, sier Lena.

– Vi som familie har blitt mer bevisst på hva vi spiser og hva som er bra for oss. Det finnes så mange produkter vi kjøper som inneholder enormt mye sukker. Dette er en skjult felle mange går i, sier hun.

Lena trekker frem en annen utfordring.

– Det finnes så mange dietter der ute! Hva skal man velge?

- Hva fungerer egentlig og hva er sant? Lavkarbo, høykarbo eller fasting? Det blir litt forvirrende, sier Lena.

FØR OG ETTER:
FØR OG ETTER:

På 12 uker har Lena Paus Jensvoll blitt en lettere og mer fornøyd utgave av seg selv.

Endret vanene

Akkurat som sin med-deltager har Marita følt seg litt forvirret av forskjellige dietter og kostholdstips hun blir bombardert med i hverdagen.

– Det førte til at jeg som brukte å være skikkelig glad i å lage mat, i en periode liksom mistet litt piffen, sier Marita som er ivrig amatørkunster og andelsbonde på en gård litt utenfor Sandefjord.

– Berit-metoden er ikke en diett eller en fase, det er livslange vaner som endres og som du kan ta med deg videre, sier Marita.

Først var hun litt frustrert over at Berits metode ikke tilbød en konkret kostholdsplan med hva, hvor mye og når hun burde spise. Men nå skjønner Marita hvorfor Berit ikke har laget en slik plan.

– Når jeg må styre mengden mat og legge opp måltidene selv, gjør jeg det til mitt eget. Jeg har fått mer kunnskap enn om jeg kun skulle fulgt en mal noen andre hadde laget for meg, sier Marita.

Sunn snacks:
Sunn snacks:

Påsken ble sukkerfri for Frisk Start-Marita!

© Privat

Hvorfor 12 uker?

At det er akkurat 12 uker, er ingen tilfeldighet. Det handler om hvor lang tid det tar å tilvenne seg nye vaner. Erfaringene har Berit hentet fra sitt arbeid med rus- og avhengighetsmedisin.

– Matvaner kan være like vonde å vende som andre vaner. 12 uker er minimum den tiden du bør bruke.

- Men hvis du vil bruke 12 måneder, så gjør du det. Det er helt greit, sier Berit.

Holder du ut den tiden det tar å endre de usunne vanene dine, lover Berit at farlig magefett vil forsvinne, du vil få mer energi og positivitet til å takle hverdagen, bedre søvn og en klarere hjerne.

– Frisk Start er ikke en diett, men veien til en ny livsstil, forklarer hun. Derfor starter første uken med det Berit mener er den absolutt viktigste endringen du gjør for en bedre helse – å kutte ut hvitt raffinert sukker.

– Altfor mange får i seg store mengder karbohydrater som sukker og moderne hvetemel, sier Berit.

- Vi får i oss alt for lite av de viktige næringsstoffene som gjør godt for mage og tarm!

– Moderne råvarer inneholder ikke de byggeklossene kroppen trenger for å fungere. Tarmfloraen får heller ikke den maten den trenger for å holde seg i live. Resultatet er at helsefarlig bukfett lagrer seg rundt midjen, at kroppen herjes av betennelser, og at folk ikke har energi til å nyte hverdagen. Ved å spise riktig kan mange rett og slett få det bedre, forklarer hun.

FORSKJELL:
FORSKJELL:

Marita før og etter 12 uker med livsstilsendring!

Men det er ikke bare enkelt å legge om livsstilen:

– Jeg lurte fælt på hvordan det kom til å gå med kaker og festligheter på bursdagen min, som var helt i første uken av prosjektet. Men jeg var oppmerksom, planla godt og hadde bestemt meg, sier Marita.

Hun spiste fortsatt kake på bursdagen, men en som var laget på naturlige søtningsstoffer.

Ingen av damene hadde vært noe særlig aktive på en stund, så trening var naturligvis noe som bekymret dem. Spesielt Lena hadde lenge drømt om å kunne knyte på seg løpeskoene og virkelig glede seg til turen.

– Jeg var et godt eksempel på noe vi alle driver med iblant. Selv om jeg hadde planlagt en økt i løpet av dagen, var trening alltid det første jeg utsatte. Jeg fikk rett og slett ikke til å komme i gang, sier hun. Men etter kun et par uker med Frisk Start ble Lenas mål om løpeglede nådd.

– Plutselig var energien der og jeg løp en tur på hele fem kilometer i skogen, sier hun.

Berit er ikke overrasket: – Trening er noe man vil orke etter hvert som man har satt i gang de viktigste endringene. 

- Ikke start med å piske deg selv på trening, fokuser på å gjennomføre de to første trinnene først, der du kutter sukkeret og det moderne hvetemelet, sier hun.

– Maten teller 90 prosent i forhold til helsegevinsten, men det er viktig med mosjon for å få bygget opp muskelmassen. Det har hjernen og hjertet veldig godt av, sier Berit.

Hverdagsdessert:
Hverdagsdessert:

Berits sunne bringebærsorbet finner du oppskrift på her!

© Berit Nordstrand

Humørforskjell av maten

At også humøret har godt av livsstilsendring, har Marita fått en helt ny forståelse for. Etter en liten sprekk med dårlig mat midt i prosjektet, fikk hun kjenne det på kroppen.

– Å fete opp «bøllegjengen» i magen med dårlig mat, trekker ned rullegardinen og forsurer for meg oppe i hodet. Det hadde jeg ikke tenkt så mye på før. 

- Alt ble vanskelig og tungt, og jeg orket plutselig ikke å gå på trening. Det var ganske merkelig å kjenne hvor stor forskjell bra eller dårlig mat kan gjøre, forklarer hun.

Marita kom seg imidlertid tilbake på rett spor med kostholdet og løftet etterhvert tyngre og tyngre vekter på trening sammen med sin personlige trener fra treningskjeden Spenst.

BLI MEDLEM!

Vil du la deg inspirere til en sunnere livsstil gjennom Berit-metoden? Bli medlem i Tara Frisk Start sin Facebook gruppe! Der deler tusenvis av andre medlemmer oppskrifter, råd og egne erfaringer.

– På forhånd trodde jeg bare jeg ville velge saltimer, men slik ble det ikke! Nå er det styrke som gjelder, sier Marita. Hun tror at mestringsfølelse og besluttsomhet er det som har hjulpet henne å beseire den berømte dørstokkmila.

Les også: Strammere figur på bare 4 uker!

– Jeg hadde stort behov for å kjenne på den «sprudle-følelsen» etter trening, og så satte jeg ikke så høye krav til meg selv. En dag var det helt ok med en rolig spasertur også. Så lenge jeg var i bevegelse på et eller annet vis, var jeg fornøyd, sier hun.

SLAPP AV FEIL MAT:
SLAPP AV FEIL MAT:

Føler du deg slapp og nedfor bør du se tilbake i tid, det kan være senvirkning av det du har spist!

© Privat

Grunn til å være fornøyd

Tester gjort ved Eureka-klinikken viser at ikke bare Maritas styrke, men også hennes bevegelighet har økt jevnt over. Det samme gjelder for Lena.

Begge har i løpet av 12 uker med Tara Frisk Start fått krympet midjemålet og kraftig redusert det helsefarlige bukfettet, de har gått ned i vekt, men kanskje ikke like mye som de selv hadde håpet på.

– For de som føler at de ofrer veldig mye, i og med at en god del matvarer må kuttes ut og nye matvarer skal spises, vil nok etterlyse litt mer resultat, sier Lena.

Marita sier seg helt enig.

Når resultatene ikke umiddelbart gjenspeiler det arbeidet man har lagt ned, er det fort gjort å miste motet, sier hun.

Men da Tara ber dem om ta mål etter prosjektet, må de likevel si seg veldig fornøyd.

– Det er viktig å huske på at ved mer trening kommer også mer muskelmasse. Musk­ler veier mer enn fett, og grunnen til at de ikke har rast ned i vekt er fordi de har bevart muskelmassen sin. 

- Dette et et bevisst valg i min metode, og på den måten sikrer du deg en mer varig endring også, sier Berit.

Hun synes begge har god grunn til å være fornøyde.

Så hvordan planlegger Marita og Lena å holde på sin nye livsstil, nå som Tara Frisk Start er over?

– Jeg kommer til å følge Berit Nordstrand i hennes kanaler for inspirasjon og motivasjon, fortsette å spise bra og sørge for gode raske løsninger i fryseren til travle dager, sier Marita J. Sivertsen.

Lena Paust Jensvoll har heller ingen planer om å gå tilbake til den gamle livsstilen.

– Å kutte ut hvitt sukker og hvetemel er noe jeg kommer til å fortsette med fremover. Vi spiser litt bønner og linser, men kanskje ikke like mye som Berit ønsker. Poenget for meg er at jeg skal kunne leve med dette i lang tid, så jeg har nok gjort noen justeringer for at det skal passe meg og familie bedre, forteller hun.

Gode råd:
Gode råd:

Lena fikk god råd og inspirasjon av mentoren Berit under "Tara Frisk Start"

© Merethe Hommelsgård

Kanskje er du også interessert i...