Tang og tare:
Tang og tare:

Frisk Start-Marita har alltid forbundet proteiner med kjøtt og bønner, men forsto raskt at det er et mye større variert utvalg!

© Privat

- Proteiner er mer enn bare bønner og kjøtt

Tara Frisk Start-Marita bruker en overraskende kilde til protein.

Vi følger Marita J. Sivertsen og Lena Paus Jensvoll gjennom 12 uker mens de har bestemt seg for å endre sin livsstil med «Tara Frisk Start». Underveis får de oppfølging av lege og kostholdsekspert Berit Nordstrand, Eureka kiropraktikk og treningskjeden Spenst.

Det finnes også en lukket Facebook gruppe for dem som ønsker å følge prosjektet Tara Frisk Start på egen hånd, dele ideer, treningstips og oppskrifter eller hente inspirasjon og støtte fra andre som følger samme program.

Har du lyst på mer fra Berit Nordstrand?

Vi gjentar suksessen med den populære Tara-weekend, 13.–15.oktober på Vestlia Resort på Geilo! Meld deg på her for en herlig helg med flotte damer og spennende foredrag fra inspirerende Tara-damer! 

Blogginnlegg fra deltakerne kan du lese her på Tara.no, og denne uken skriver Marita om at proteiner er mer enn bare bønner og kjøtt:

Tang i maten

Proteiner, som er tema denne uka, har jeg gjerne forbundet med kjøtt og bønner, men jeg forsto raskt at det faktisk finnes et mye større variert utvalg av proteiner! 

Det finnes proteiner i grønnsaker, nøtter, meierivarer, egg og fisk også. Og, som jeg har fått lære - faktisk i tang! For den eksperimentelle kan jeg anbefale dette. Denne uken har jeg til og med vært på kurs i Stavern for å bli flinkere til å ta i bruk tang og tare i matlaging. 

Havets proteinrike salat

Jeg visste ikke så mye om tang og tare på forhånd, så jeg brukte litt tid på å lese meg litt opp på det: "Tang og tare ofte inneholder verdifulle mineraler som kalsium, magnesium og kalium i tillegg til viktige aminosyrer, sporstoffer og mineraler." I tillegg til dette er de også proteinrike og det passer fint denne uka med proteiner som tema, tenkte jeg. Så da ble det ut i fjæra for å sanke inn litt av havets salat!

Naboene så nok litt rart opp på verandaen min, der det hang en del tang og tare på et tørkestativ...

Det er vel helt normalt å tørke tang på verandaen, vel?!

Viktig med variasjon

Jeg synes tangen smakte godt sammen med andre smaker på tallerkenen, og på kurset hadde jeg en flott dag ute sammen med andre hyggelige andelsbønder fra Virgenes gård. Maten som ble servert, (med tang selvfølgelig), var nydelig og jeg elsker at jeg lærer så mye! Nå kan jeg snart servere de deiligste og sunneste retter i framtiden.

Jeg hører mye på podcasten "12 uker" med Berit Nordstrand og Klaus Sonstad. De snakket denne gangen om at variasjon og kombinasjoner er viktig. Her har jeg nok litt å gå på, også med faste tidspunkt på måltid, det vil hjelpe meg å holde sult og metthetshormonene i balanse.

Proteinrike måltider

Ukene går så fort og Tara Frisk Start er en stor endring for meg. Jeg trenger tid på å få inn nye vaner, så noen litt lettere løsninger er jeg glad for at finnes til jeg får jobbet inn nye vaner. Dette prosjektet er en livsstilsendring og ikke en diett. Dette er begynnelsen på resten av mitt liv, med mer energi og livskvalitet. Det er viktig at vi minner hverandre på!

Idag står en regnbueomelett på menyen, så får jeg brukt en del av grønnsakene i kjøleskapet. "Man tager hvad man haver". Og da får jeg i meg proteiner både gjennom grønnsaker og egg.

I boka til Berit Nordstrand, har jeg lest at flere studier har vist at at det er fordelaktig å spise proteinrike måltider når du skal ned i vekt.

Hun skriver også at en kalori ikke bare er en kalori. For eksempel proteinkalorier, som må til for å bygge sterkere muskler og bein, som igjen hjelper med å minke fettet.

Regnbueomelett på gang 💚 #tarafriskstart

A post shared by Marita J. Sivertsen (@mita5) on

Trene på egenhånd

En ting er sikkert! Proteinrik kost vil hjelpe meg i styrketreningen min. Det synes jeg lover godt. Jeg har jo blitt så glad i det! Denne uken trener jeg alene fordi Eline PT'n min på Spenst i Larvik, deltar i EM i styrkeløft. Så nå får jeg testa hvordan dette fungerer på egenhånd. Om jeg klarer teknikkene og husker de ulike øvelsene. Treninga har ikke fått den kontinuiteten jeg ønsket meg kanskje.

Dørstokkmila er litt lang når jeg kjører fra Sandefjord til Larvik for å trene, men det har vært verdt det hver gang! Og det er fortsatt 5 uker igjen å jobbe inn nye vaner... 

P.S. Ikke blitt med fra starten? Det er ikke for sent:

Klar, ferdig, sett i gang!

UKE 1: Erstatt hvitt sukker med naturlig søtning

UKE 2: Spis fullkorn og frø

UKE 3: Få i deg mer grønnsaker

UKE 4: Spis mer sunt fett

UKE 5: Bytt ut hvit ris og pasta

UKE 6: Styrk tarmfloraen

UKE 7: Spis gode proteinkilder

Kanskje er du også interessert i...