Fornøyd med nyfunnet energi:
Fornøyd med nyfunnet energi:

- Det å minke midjemålet er i tillegg en stor bonus for meg, sier Tara Frisk Start-Marita.

© Privat

Frisk Start-Maritas overraskende enkle grep for en slankere midje

- Jeg kjenner i kropp og sinn at det fungerer, avslører hun.

Vi følger Marita J. Sivertsen og Lena Paus Jensvoll gjennom 12 uker mens de har bestemt seg for å endre sin livsstil med «Tara Frisk Start». Underveis får de oppfølging av lege og kostholdsekspert Berit Nordstrand, Eureka kiropraktikk og treningskjeden Spenst.

Det finnes også en lukket Facebook gruppe for dem som ønsker å følge prosjektet Tara Frisk Start på egen hånd, dele ideer, treningstips og oppskrifter på god og sunn mat, eller hente inspirasjon og støtte fra andre som følger samme program.

Blogginnlegg fra deltakerne kan du lese her på Tara.no, og denne uken skriver Marita om hva som må til for å endre livsstilen sin:

Konkret - hva har jeg gjort?

Sammen med en hyggelig tilbakemelding på mitt forrige innlegg, der man tydelig kunne se at ting hadde skjedd, (se bildet under, jeg ble faktisk litt overrasket selv), var det ei som lurte litt på hva jeg har gjort i Tara Frisk Start prosjektet, sånn konkret, for å komme hit jeg er i dag.

Jeg følger jo, som du kanskje har fått med deg, en 12 ukers lang livsstilsendring styrt av lege Berit Nordstrand. Jeg lærer om hvilke matvarer som bør byttes ut for å få et bedre, friskere og lengre liv, og hva jeg bør spise mer av. Jeg har begynt å trene styrke med PT på Spenst og jeg går mye tur som følge av mer energi fra riktig næring.

Jeg vet at noen mener at Berit Nordstrand er litt ekstrem, men ren mat er ikke ekstremt synes jeg! For meg virker hennes kunnskap og gode råd fornuftig, og jeg kjenner jo i kropp og sinn at det fungerer.

Uke-for-uke-programmet har Berit utviklet på bakgrunn av at det tar rundt 12 uker å endre en vane, og det er større sannsynlighet for at det varer. Det er ikke mer komplisert eller ekstremt enn det. 

Jeg har jobbet med endring av tankegang og vaner i hverdagen. Noe har jeg snudd litt på, noe har jeg helt fornyet.

Og det er det, sånn helt konkret, jeg har gjort.

Marita har opplevd stor endring på kun et par uker med Berits opplegg.

© Privat

Hva med kostholdsplanen?

Først var jeg litt frustert over å ikke ha en konkret kostholdsplan med hva, og når, jeg burde spise. Jeg skjønner at det er flere enn meg som har etterlyst dette, men nå ser jeg at jeg på denne måten har gjort det til mitt eget, slik at livsstilen og byttetriksene fungerer i min hverdag!

Slik tror jeg det blir en varig endring, og ikke en diett. For meg har det tatt tid og tålmodighet, med små (og noen store) realiseringer langs veien. For eksempel da jeg skjønte at jeg måtte kutte ut alkoholkonsum en liten stund. Det er viktig å gjøre det til sitt eget prosjekt! Hvis du vil bruke 12 måneder og ikke 12 uker, så gjør du det. Det er helt greit!

Jeg anbefaler alle som er interessert i å endre livsstilen sin, å følge Berit Nordstrands opplegg. 

Du finner uke for uke fra Berit her:

UKE 1: Erstatt hvitt sukker med naturlig søtning

UKE 2: Spis fullkorn og frø

UKE 3: Få i deg mer grønnsaker

UKE 4: Spis mer sunt fett

UKE 5: Bytt ut hvit ris og pasta

UKE 6: Styrk tarmfloraen

UKE 7: Spis gode proteinkilder

UKE 8: Velg riktig fett

UKE 9: Få i deg nok mineraler

UKE 10: Nyt grønn te og mørk sjokolade

(Dersom du trenger tips til gode oppskrifter helt i Frisk Start sin ånd, bør du melde deg inn i den lukkede gruppen "Tara Frisk Start" der supre damer fra hele landet poster lekre og inspirerende oppskrifter daglig".

La deg inspirere av all den deilige maten Tara Frisk Start damene lager!

© Bilder fra Tara Frisk Start sin Facebook-gruppe

Triksene du burde kunne

Forresten, hvis du er ny i Frisk Start-verdenen, lurer du kanskje på hva et byttetriks er? For meg er det å fokusere på alle gode byggeklosser som jeg kan putte i kroppen, i stedet for hva jeg skal ta vekk. 

  • Jeg tar bort raffinert sukker, MEN bytter og gir kroppen min kaldslynget honning og andre naturlige søtninger istedet. Jeg bytter hvetemel med økologisk spelt eller urkorn.
  • Inn med mer grønt, hele regnbuen i farger gjerne! Prøv Berits fargerike salatbolle.
  • Jeg har spist mer deilig fisk, helst ikke en trist laks da... Men gjerne en gladlaks eller enda bedre; fet fisk som feks makrell eller ansjos.
  • Jeg har byttet til extra virgin olivenolje (som ikke skal varmes over 175 grader).
  • Jeg har byttet drikker som feks juice med vann og grønn te, jeg tar tran og D-vitamin og (for en periode) tar jeg også magnesium, men jeg tror at variert kost er det beste! 

  • Også fermenterer jeg så smått selv og spiser da litt fermentert mat. Jeg er heldig og har fått tak i verdens beste kimchi fordi jeg er andelsbonde på Virgenes gård. Men du kan få inn mat som beriker tarmen på andre måter også.

Det er bare et par eksempler på nye vaner som som må inn. Men det er verdt det, fordi det er begynnelsen på fortsettelsen! Jeg klarer det ikke hver dag, hele tida, men det er en prosess å tilegne meg kunnskap og passe det inn i mitt liv. Jeg får si som den andre Frisk Start deltakeren Lena sa så fint: 

– En liten oppfordring til alle dere som er med oss på dette, vi må bli bedre på å gi oss selv en klapp på skuldra.

Ut på tur på gamle stier 💙 #tarafriskstart

A post shared by Marita J. Sivertsen (@mita5) on

Ikke noe hokuspokus

Og vet du, faktisk så synes jeg vi er kjempeheldige som har en slik inspirerende og hardtarbeidende ildsjel som Berit Nordstrand, blant oss! Jeg ser og merker at hun brenner for dette! Hun vil gjøre en forskjell... eller, hun vil at VI skal gjøre en forskjell, for oss selv! Og hun har gjort materialet og verktøyene vi trenger for å gjøre det tilgjengelig for alle som er interessert!

Så heldige vi er som slipper å lete selv, i jungelen av forskning, om hva de har funnet ut til nå, for det har Berit gjort for oss. Så jeg vil bruke hennes materiale for alt det er verdt, min erfaring viser at disse rådene fungerer for en bedre helse.

Det er ingen ferdig kostplan, men boka "12 uker til et bedre liv og en smalere midje" er et verktøy for at du skal klare deg selv, og gjøre en endring som kan vare resten av livet.

Og det er ikke noe hokuspokus, det er ren og variert kost satt sammen på god måte, sammen med fysisk aktivitet og det mentale.

Markløft og treningsøkt med litt tyngre vekter ....det kjennes bra 💪 #tarafriskstart #spenstlarvik

A post shared by Marita J. Sivertsen (@mita5) on

Har du lyst på mer fra Berit Nordstrand?

Vi gjentar suksessen med den populære Tara-weekend, 13.–15.oktober på Vestlia Resort på Geilo! Meld deg på her for en herlig helg med flotte damer og spennende foredrag fra inspirerende Tara-damer!

Kanskje er du også interessert i...