Energien melder seg for Lena, og hun opplever at oppdragene og de nye vanene nå er mye mer tilstede.

© Privat

Frisk Start-Lena: - Med gode vaner kommer de gode resultatene

Etter 7 uker med Frisk Start og livsstilsendring føler Lena de nye vanene virkelig har fått fotfeste!

Vi følger Marita J. Sivertsen og Lena Paus Jensvoll gjennom 12 uker mens de har bestemt seg for å endre sin livsstil med «Tara Frisk Start». Underveis får de oppfølging av lege og kostholdsekspert Berit Nordstrand, Eureka kiropraktikk og treningskjeden Spenst.

Det finnes også en lukket Facebook gruppe for dem som ønsker å følge prosjektet Tara Frisk Start på egen hånd, dele ideer, treningstips og oppskrifter eller hente inspirasjon og støtte fra andre som følger samme program.

Har du lyst på mer fra Berit Nordstrand?

Vi gjentar suksessen med den populære Tara-weekend, 13.–15.oktober på Vestlia Resort på Geilo! Meld deg på her for en herlig helg med flotte damer og spennende foredrag fra inspirerende Tara-damer! 

Blogginnlegg fra deltakerne kan du lese her på Tara.no, og denne uken skriver Lena om hvordan de gode vanene har begynt å få fotfeste:

Tilbake på topp!

Jeg synes uken har vært en god uke, heldigvis, sammenlignet med forrige uke. Jeg har hatt fem veldig fine uker med Berits opplegg, men på grunn av pollenallergi, ble jeg både fysisk og psykisk litt satt ut i UKE 6.

Samme uken fant jeg jaggu ut at jeg hadde gått ned hele 7 cm rundt brystet! Da var jeg nødt til å ta et lite oppgjør med meg selv, og fokusere på at jeg faktisk gjør det bra! Oppfordringen fra meg til alle dere som er med oss på dette, er at vi må bli bedre på å gi oss selv en klapp på skuldra. Endringer skjer ikke over natta, og dette er noe vi skal ha med oss resten av livet!

Energien melder seg

Oppdraget for UKE 7 har vært å inkludere en god proteinkilde i hvert måltid. Det er mange fine måter å sikre dette på synes jeg, og for meg har det fungert fint!

Energien melder seg, og jeg føler at jeg opplever at oppdragene og de nye vanene nå er tilstede i mine måltider.

Det er ofte fort gjort å «unne seg» noe godt når man opplever litt tunge dager, men selv om jeg opplevde litt slitsomme dager i forrige uke, har jeg likevel klart å unngå nettopp det! Jeg tror rett og slett at de nye vanene er i ferd med å sette seg, og det føles helt rett å spise det som hører opplegget til.

Hvordan har uken sett ut rent matmessig? Her er et eksempel på en dagsmeny denne uken:

Frokost: 

Gresk yoghurt naturell, blandet med cottage cheese, toppet med bær og hjemmelaget granola, eller en smoothie. Min favoritt er 1 boks cottage cheese, 1 pose frosne bær, ½ avokado, kokosmelk og 1 rått egg. Her sikres suverene proteiner.

Du kan også spise: 

  • Smoothie med en dæsj cottage cheese – alternativt et rått egg, chiafrø eller knuste nøtter
  • Frukt og bær med litt cottage cheese eller skjørost og en håndfull proteinrike nøtter

Lunsj: 

Hjemmelaget knekkebrød med varmrøkt laks og litt salat og agurk 

Du kan også spise:

  • Knekkebrød med salat og fiskepålegg eller en osteskive
  • Wrap” av store salatblader med et par kalkun- eller kyllingbiter og litt ost. Eller skinke.

Middag: 

Kyllingfilet med ovnsbakte grønnsaker, bestående av beter, gulrøtter, sellerirot, chili, hvitløk, løk, grønnkål og fetaost. Litt rømme ved siden smaker alltid godt.

Husk: 

Tallerkenen din bør bestå av en håndfull proteiner (f eks kjøtt, fugl, fisk eller egg), to håndfuller plantegrønt og en håndfull stivelsesrike råvarer (brød, fullkorn, villris, mais eller poteter).

Dessert/kvelds: 

Berit sin bringebæris er og blir en favoritt for store og små! Oppskriften finner du her: Berit Nordstrands sunne bringebær-sobet

Frisk Start Lena synes det er nydelig å løpe i skogen, og det gir henne en fin ro

Bitt av yoga-basillen?

Jeg har i disse ukene også hatt fokus på trening selvsagt, og pga den vonde skulderen, har det blitt lite styrketrening. Jeg har derfor fokusert på gåturer og løpeturer. Før jeg startet dette opplegget var jo målet mitt at jeg skulle bli glad i å løpe. Og tro det eller ei, jeg er på god vei. Jeg mestrer nå løpeturer på 5 km, det hadde jeg ikke trodd for en stund tilbake. Jeg synes det er nydelig å løpe i skogen, og det gir meg en fin ro.

Jeg føler som sagt at energien er bra, og jeg føler generelt at jeg stresser mindre enn tidligere. Jeg er overbevist om at både overvekt og vondter i skuldre/nakke trigges av stress.

Jeg tror ikke jeg har det noe mer hektisk enn alle andre, men føler jeg kan reagere med stress raskt, og jage meg selv på en ugrei måte.

Jeg har funnet ut at det å velge en alternativ aktivitet i tillegg til styrketrening og løping, kan være positivt for meg. Jeg har derfor startet på Yoga, og den 1,5 timen i uken, er rene himmelriket.

Jeg føler meg så avslappet og lett etter tiden jeg har vært der, og prøver å huske på å bruke pusteteknikkene jeg lærer ellers i hverdagen også. I tillegg er det fint med en kontrast til øktene med mer intensiv aktivitet. Jeg tror jeg kan bli bitt av denne yoga-basillen!

Kanskje er du også interessert i...