GRØNNSAKS-BONANZA: Små endringer på tallerkenen kan ha stor effekt på helsen din. Les mer om hvordan lenger ned.

© Getty

Bruker du tallerkenmodellen?

Har du hørt om tallerkenmodellen? Den gjør det lettere å avgjøre hva du bør legge på tallerkenen når du forsyner deg.

10. januar 2018 av Hanna Sikkeland

Det er ikke alltid så lett å få i seg så mye frukt og grønt som man kanskje skulle ønske. Men heldigvis finnes det en enkel og forståelig målestokk!

Tallerkenmodellen er nemlig et godt utgangspunkt for å få i deg et balansert og sunt måltid. Har du tenkt over hvordan din tallerken pleier å se ut?

LES OGSÅ: Disse grønnsakene er ekstra sunne


GRØNNSAKER: Halve tallerkenen din bør være fylt med grønnsaker når du gjør klar et måltid. 

© Getty

Kom i gang med tallerkenmodellen

Slik fyller du tallerkenen når du spiser etter tallerkenmodellen:

  • ½ tallerken grønnsaker
  • ¼ animalsk protein
  • ¼ matkorn

Målet er altså at du skal fylle tallerkenen med 50 prosent grønnsaker. Akkurat hvilke grønnsaker det er velger du selv, men forskere i Danmark mener at disse grønnsakene er ekstra sunne! 

Animalsk protein står for kjøtt, kylling og fisk. Det bør altså ikke oppta mer enn 25 prosent av plassen på tallerkenen. 

De resterende 25 prosentene bør fylles med matkorn.

Bruk modellen til alle måltider

Det er kanskje lett å tenke at denne modellen skal brukes kun til middagsmåltider, men ifølge lege Nordstrand bør man ta med seg denne tankegangen inn i alle måltider. 

- Gode vaner starter tidlig. Jeg anbefaler alltid alle å fylle halve tallerkenen med grønnsaker - til alle måltider, sier hun.

- Tenk rene råvarer, dropp raffinert sukker, lyst brød og lys pasta, understreker Nordstrand videre. 

Du kan lese mer om Nordstrands filosofi her. 

Har du lyst til å være med på Frisk Start med Berit Nordstrand? 

BERIT NORDSTRAND: Lege og kostholdsekspert Berit Nordstrand, mener du bør bruke tallerkenmodellen til alle måltider du spiser. 

© Mats Widen

Kanskje er du også interessert i...