Gode råd:
Gode råd:

Lena P. Jensvoll fikk gode råd av lege og kostholdsekspert Berit Nordstrand mens hun testet Tara Frisk Start i 12 uker.

© Merethe Hommelsgård

Berit Nordstrand svarer: Alt du lurer på om Tara Frisk Start

Hvorfor 12 uker? Kan alle prøve? Hvordan vil det påvirke helsen min? Hvor får jeg tak i matvarene?

22. august 2017 av Merethe Hommelsgård og Martine Nysether

Tidligere i år startet vi en ny runde av vårt livsstilsprogram "Tara Frisk Start".

Denne gangen med lege og kostholdsekspert Berit Nordstrand (50) i spissen som spaltist og veileder. Hennes suksessbok «12 uker til et sunnere liv og en smalere midje» var inspirasjonen for prosjektet, og hver uke utfordret Berit leserne med nye oppdrag på veien mot mer energi og en smalere midje. 

(Se alle ukesoppdragene nederst i saken).

To heldige damer vant eksklusiv oppfølging fra Berit selv, treningskjeden Spenst og kiropraktorklinikken Eureka. Kun ved å spise riktig mat og være mer aktive i hverdagen, har Marita J. Sivertsen (39) og Lena Paus Jensvoll (39) fått en helt ny og sunn livsstil!

Under svarer Berit på de mest populære spørsmålene rundt hennes metode:

Veileder:
Veileder:

12 uker er tiden det tar! Les hvorfor lenger ned i saken.

© Vegard Støten

Hvem er Tara Frisk Start for?

– Metoden er for alle som ønsker å programmere seg selv til best mulig helse, og spise slik at du spiller hjernen og kroppen din god. Alle vil ha godt av dette, det finnes ingen bivirkninger, så få med syke, gamle og unge, hele familien!

Hvorfor 12 uker?

– Det er den tiden det minimum tar å tilvenne seg nye vaner. Du må gjerne bruke lengre tid, men ikke kortere. Da vil du ikke ha kommet nok inn i metoden til at den vil bli en varig endring.

Hvorfor finnes det ingen kostholdsplan?

– Marita og Lena som deltok i prosjektet, etterlyste kostholdsplan i begynnelsen, men skjønte fort at årsaken til at de ikke fikk det, var fordi dette ikke er en diett hvor alt er kaloriredusert og målt. Metoden min bruker «byttetriks» som betyr at du fortsatt kan lage dine favoritt-retter, men med sunnere og mer næringsrike råvarer. Det eneste du trenger, som jeg også anbefaler, er hva du bør få i deg mer av. Derfor er noen av ukesoppdragene å spise mer fisk, grønnsaker eller vann. Slik sikrer du en varig endring, fordi du lærer deg å stole på deg selv og ikke på en plan noen har laget til deg.

Hva gjør jeg hvis jeg har falt av eller stoppet opp i en uke?

– Har du falt av er det bare å fortsette. Du behøver ikke starte på nytt, bare fortsett der du stoppet. Den tiden du har brukt frem til nå har ikke vært bortkastet.

Hvilken av de 12 ukene er viktigst?

– Den absolutt viktigste uken er den første! Da skal du kutte alt av hvitt raffinert sukker og erstatte det med naturlig søtning. Det er virkelig et kjempeskritt for helsen din, fordi kroppen er dårlig til å brenne karbohydrater. Når du gir den sukker blir det som å fylle diesel på en bensin-bil, det har jeg prøvd, og det går dårlig …

Hva gjør jeg om jeg ikke får til å trene?

– Ikke pisk deg selv på trening før du har kommet ordentlig i gang med kostholdet. Det har fryktelig mye å si på energinivået. Jeg vil anbefale å vente til du har gjennomført uke 1 og 2 før du setter i gang. Trening behøver ikke være så vanskelig å lure inn heller. Ta i litt ekstra under neste husvask eller ta deg en rask gåtur der du får opp pulsen i en oppoverbakke.

Hvilke forventninger kan man ha til en slik livsstilsendring?

– Du kan forvente at helsefarlig bukfett forsvinner, at inflammasjoner går bort, at du får redusert insulinfølsomhet, mer energi og glede, økt konsentrasjon og hukommelse, mindre søtsug og irritasjon, høyere toleranse for stress, bedre psyke, og du forebygger en rekke sykdommer som kreft, diabetes, autoimmune sykdommer, hjerte- og karsykdommer og demens. Du kan også forvente økt levealder, oppbremsing av din kroppslige aldring, bedre kondis og dessuten vil du som en bonus også gå ned i vekt om du har for mye bukfett.

Hva gjør jeg om jeg har begrens-ninger i kostholdet på grunn av allergi eller intoleranser?

– Dersom du har allergier bør du selvsagt holde deg unna matvarene du ikke tåler og heller erstatte dem med lignende produkter. Jeg vil ikke anbefale å spise masseproduserte glutenfrie produkter, da de fleste av dem er fulle av stivelse og ikke gir noen næring, bare forstyrrer blodsukkeret. Heller ikke i laktosefri melk vil du finne mye god næring næringsstoffer som er bra for deg, da er det bedre å velge havremelk eller holde deg unna. Har du intoleranse og ikke allergi, kan du prøve deg frem med syrnet melk som inneholder gode bakterier som kan hjelpe tarmen din å bryte ned laktose. Mange intoleranser skyldes at vi har ryddet bort de hjelpsomme bakteriene i tarmen vår.

Hva er egentlig «skrotmatdag»?

– For noen er skotmatdagen veldig viktig, for andre ikke. Dersom du føler at du forsaker ting du vanligvis hadde stor glede av å spise, har du sjansen til å nyte dem igjen på denne ene dagen. Når du etter hvert har rettet opp en forstyrret tarmflora, så tåler du bedre en sjokoladebit og litt brus på skrotmatdagen, bare husk at skrotmatdagen ikke varer hele helgen og at alt er med måte.

Hvor mye dyrere vil det bli å følge kostholdet du anbefaler?

– Når du endrer sammensetningen av kostholdet ditt vil det ikke bli dyrere sammenlagt. Enkelte matvarer koster mer, økologisk kjøtt for eksempel, er dyrt. Det samme gjelder for brød, der noen av urkornsortene jeg anbefaler er kostbare, slik som for eksempel emmer. Men disse matvarene bør du også spise mindre av, og derfor vil det gjerne gå opp i opp med kostnadene du hadde tidligere, hvis du tenker hele kostholdet under ett. Når vi erstatter kjøtt og brød med grønnsaker, som koster mye mindre, så blir ikke kostnadene nødvendigvis noe høyere per porsjon.

Hvor får jeg tak i matvarene du anbefaler?

– I vanlige butikker, på bondens marked, hos lokale bønder eller lokale produsenter, eller bestill på nettet. Noen av de økologiske matvarene kan tas inn av de store butikkjedene – dersom du spør.

FIRE UKERS FORSKJELL:
FIRE UKERS FORSKJELL:

Tara Frisk Start Marita får hyggelige kommentarer på at folk ser endring! Les om hennes utrolige reise her!

© Privat

Kanskje er du også interessert i...