© byTiMo

Norsk klesmerke ansetter vanskeligstilte kvinner

byTimo slipper en limited edition-kolleksjon på nett, og lanserer samtidig et sosialt entreprenørskap som får vanskeligstilte kvinner inn i arbeidslivet.

12. oktober 2016 av Kommersiell redaksjon

Det norske klesmerket byTiMo er elsket av it-jentene og har fått stor oppmerksomhet både i Norge og internasjonalt. Merket er spesielt kjent for sine vakre print og vintage-inspirerte kolleksjoner, og den 12 oktober lanseres en eksklusiv web only-kolleksjon på bytimo.com, bestående av 7 plagg.

Samtidig som den nye kolleksjonen lanseres, forteller de om sitt nye sosiale entreprenørskap som går ut på å få kvinner som har vært utsatt for ulovlige omstendigheter inn i arbeidslivet gjennom Kirkens Bymisjon. byTiMo sin nettbutikk blir nemlig drevet av disse kvinnene, med alt fra pakking og logistikk til kundebehandling. Den nye kolleksjonen er den første kolleksjonen som havner under det sosiale entreprenørskapet.

Tunika-kjole, 1899 kr // Bukse, 1299 kr

Vil bidra til et mer inkluderende samfunn

Tine Mollatt, merkets sjefsdesigner og gründer, forteller at hun lenge har hatt et ønske om å bidra til en endring ikke bare i klesbransjen, men også å arbeide mot et mer inkluderende samfunn.

«Klesindustrien er en av de mest grådige og ressurskrevende industriene du finner, både når det gjelder mennesker og naturressurser. Selv om byTiMo alltid har hatt et sterkt fokus på bærekraft, etikk og likeverd, har vi følt et behov for å gjøre noe mer, og å bidra til å skape en endring, sier Tine Molatt.

Utrykket ”lokal globalisering” sto sterkt foran henne da hun utarbeidet det sosiale entreprenørskapet. Det å bringe det globale tilbake til det lokale, kan bidra til å danne en mer sirkulær økonomi som inkluderer en større del av lokalsamfunnet.

«Det finnes mange som har falt utenfor arbeidslivet i alle lokalsamfunn. Ideen rundt vår nettbutikk var å ansette de som trenger arbeid, men som på grunn av tidligere erfaringer og historie, rett og slett ikke får jobb.»

© byTiMo

Denne biten av det sosiale entreprenørskapet er bare starten av et mye større prosjekt, som de ønsker å gjøre globalt over kort tid, sammen med samarbeidspartnere rundt omkring i verden.

Mollatt forteller at kolleksjonen er laget som et symbol på det nye sosiale entreprenørskapet, og at man ved å handle i nettbutikken både støtter en god sak og bidrar til å gjøre en direkte forskjell i en annen kvinnes liv. 

Bukse, 1199 kr // Topp, 1799 kr
Web only-kolleksjonen inneholder fire topper, to tunika-kjoler og to bukser. Priser mellom 1499,- og 1899,-. Nettbutikken finner du her!

Kanskje er du også interessert i...